Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

oldtimersmc skrev:Lär knappast råka ut för det en gång till så byt lock du så kommer den att gå som tusan.
Ps problemet med abs, antispinn och hastighetsmätaren beror på samma sak. endera sprucken abs-krans alt givare eller båda (spräckt krans kan "hyvla av" givaren så att även den ger upp).
Jodu, jag håller tummarna!

Jo jag misstänker att det var en krans eller något. V70 Gen I är inte min favorit längre :P
Kan vara kamaxelgivare, vevaxelgivare, eller så kan du ha surat motorn med tändfelet du hade tidigare, så den nu har "tappat kompet". Följdfel M,a,o.

Går startmotorn ovanligt lätt, när den inte hugger till?
MickeM skrev:Kan vara kamaxelgivare, vevaxelgivare, eller så kan du ha surat motorn med tändfelet du hade tidigare, så den nu har "tappat kompet". Följdfel M,a,o.

Går startmotorn ovanligt lätt, när den inte hugger till?
Hm.. okej..

Nej inte vad jag kan minnas iaf, tycker att den beter sig som vanligt tills den hugger till. Ska fara och testa igen när jag slutat, så återkommer jag med om den går ovanligt lätt eller inte.

För nu verkar den ju inte starta alls, så måste testa igen.

Tack!
Ur med tändstiften och i med en skvätt olja ryck ur kontakterna till spridarna och kör på startmotorn tills du hör att du får tillbaka kompet. Tänk på att inte köra för länge på startmotorn för då pajar du den också. När du hör att den låter normalt under startförsök så sätter du tillbaka spridarkontakterna och bilen ska då starta. Men kolla när du har ur tändstiften först ifall du får någon gnista på stiften, får du inte det så är det ingen ide att du häller i någon olja i cylindern utan du får då felsöka vidare, förmodligen kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren som gett upp då.

Edit: Innan du börjar med det som jag skrev, börja med att rycka kontakten till LMM (luftmassemätaren) och se ifall bilen går i gång då :D Går den igång då så har du antingen en paj LMM eller ett grovt läckage på insugsidan någon stans.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]