Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel Nilsson
aTommyC skrev:
Daniel Nilsson skrev:
aTommyC skrev: Får du kontakt med alle systemene på TDI (99) med Vol-FCR?
Jag kommer inte ihåg riktigt vad jag har testat.... Motorn och Dieselvärmaren vet jag säkert, men dieselvärmaren är ett helvete att få kontakt med, ibland får man försöka 30 gånger, sen lyckas man den 31:e....
Hmm... Struler med å få kontakt med ECU. Er en stund siden jeg forsøkte, men jeg husker at jeg fikk kontakt med ett system. Men godt å vite at det lar seg gjøre å prøve flere ganger! *løper ut i bilen*
ecu:n är inga problem på min, men min är en tidig 99:a, så den har samma styrsystem som 97:orna och 98:orna (MSA 15.7).
De sena 99:orna fick MSA 15.8 och det stöds inte av Vol-FCR
av aTommyC
Daniel Nilsson skrev:
ecu:n är inga problem på min, men min är en tidig 99:a, så den har samma styrsystem som 97:orna och 98:orna (MSA 15.7).
De sena 99:orna fick MSA 15.8 och det stöds inte av Vol-FCR
That explains... :(
av V7025D
hmm.. Har en v70 2.5D -00
Funkar inte då VOL-FCR till den ??
det enda jag egentligen är intresserad av är att komma åt dieselVärmaren ?!
Har förståt att 98 - 00 inte "talar samma språk" eller ? ?
av Daniel Nilsson
Jodå, VolFCR funkar till den, men inte till just motorn.
1999 var ett brytår för TDI:n. De tidiga har ett styrsystem som heter MSA 15.7, det funkar med Vol-FCR.

De sena 99:orna fick MSA 15.8 och det funkar INTE med Vol-FCR.

Lättaste sättet att se vilket man har är att kolla om man har luftmängdmätare (stor klump, liknande konstruktion som på gamla 740 Turbo med B230ET motorn) eller en luftmängdmätare (d.v.s en sån som de flesta moderna bilar har... hettråds/hetfilms).
av aTommyC
Hmm... Sitter i bilen nå, og tester Vol-FCR Demo.

Får kontakt med ECC, Immobilizer og VGLA, og kan lese ut feilkoder (var faktisk noen der).

ECU svarer kun til og fra, og når den svarer, så får jeg comm timeout etter noen sekunder. Når dette skjer, nekter bilen å starte direkte fra nøkkelposisjon II. Startmotoren går, men ingen tenning. Må tilbake til 0 (reset?) for å få startet igjen.

ABS, SRS og Add Heater svarer ikke, "No response from car".

Jeg har selvsagt alle tre i bilen, men får ikke kontakt med modulene.

Noen idé?
av Daniel Nilsson
aTommyC skrev:Hmm... Sitter i bilen nå, og tester Vol-FCR Demo.

Får kontakt med ECC, Immobilizer og VGLA, og kan lese ut feilkoder (var faktisk noen der).

ECU svarer kun til og fra, og når den svarer, så får jeg comm timeout etter noen sekunder. Når dette skjer, nekter bilen å starte direkte fra nøkkelposisjon II. Startmotoren går, men ingen tenning. Må tilbake til 0 (reset?) for å få startet igjen.

ABS, SRS og Add Heater svarer ikke, "No response from car".

Jeg har selvsagt alle tre i bilen, men får ikke kontakt med modulene.

Noen idé?
Värmaren kan jag få försöka upp emot 30 gånger innan jag slutligen får kontakt med.
ABS:en vet jag inte om jag provat... SRS vet jag att jag inte provat (Nånting som sitter i huvvet sen en del VW-bilar är utrustade med SRS-styrboxar som går sönder om man försöker komma åt dom med VAG-COM).

Att du inte får kontakt med ECU:n är förmodligen för att du har MSA 15.8 (för din var väl en sen 99:a eller 00:a?)
av aTommyC
Daniel Nilsson skrev: Värmaren kan jag få försöka upp emot 30 gånger innan jag slutligen får kontakt med.
ABS:en vet jag inte om jag provat... SRS vet jag att jag inte provat (Nånting som sitter i huvvet sen en del VW-bilar är utrustade med SRS-styrboxar som går sönder om man försöker komma åt dom med VAG-COM).

Att du inte får kontakt med ECU:n är förmodligen för att du har MSA 15.8 (för din var väl en sen 99:a eller 00:a?)
Hmm... Begynner å lure litt, dette er ikke en sen '99, produsert i april, levert i mai. Har en mistanke om at det skal være MSA15.7 her, men er ikke sikker.

Får du samme feilmelding når du ikke får kontakt med varmeren (No response from car)? Tror jeg prøvde minst 50 ggr. Det merkelige er at de modulene som svarer, kommer etter 1-2 forsøk.
av Daniel Nilsson
Tjena,

Ja jag får samma fel... Jag brukar ansluta till nåt som funkar, sen stänga ner det och prova med värmaren, och hålla på så fram och tillbaks till den får kontakt - Det verkar som att man får kontakt med den lättare så än om man bara klickar "Start Comms" under "Additional Heater: 912-D".

Du ser på luftmängd/massemätaren om du har MSA 15.7 eller 15.8.
Har du 15.7 så är det en gammal LMM, en stor klump... Då är det en luftmängdmätare Har du 15.8 så har du en liknande de som sitter på bensinarna - en lite smidigare som mäter med hjälp av hetfilm eller hettråd, då är det en luftmassemätare.

Mvh
Daniel

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]