Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Och ett jättesnabbt dubbelt 4" stuprörsutblås! Det gör att Porsche har svårt att hänga på...
av stormiz
hahaha !!! wannabies!!
Användarvisningsbild
av Loner
Håll er till ämnet nu!

/L
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Sparkz skrev:Jo just det...
Måla på ett par viperränder med, det gör 10-15 hästar minst.

tror knappast sarkasm kommer leda till lärda medlemmar, snarare irriterade å förvirrade sådana..
av alan
Jag är också skeptisk, jag tror det kan göra en del på en trimad bil utan turbo. Men om bilen är orginal eller om den har turbo så tror jag inte det gör särskillt mycket (3-4hk kanske) om det inte är något fel på katen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok... [Sarkasm mode off]
åbbe skrev:hej

Jag har tagit bort "katten" på de flesta bilar jag ägt och så länge motorn inte har något onormalt mycket förslitningar invändigt går bilen igenom SBP men burken måste sitta kvar på bilen.
Har dock bara ägt bensinare och jag tycker att mina bilar har blivit lite piggare...
Fram till 88 kan du rensa katten. Från 89 gäller andra miljökrav, och då måste katten fungera. När man mäter CO före kat ska det ligga runt 0,6 % på tomgång. Bilprovningens krav är max 0,3 %.

Lambdavärdet påverkas INTE av katten. Jag hade en utläggning om det i en annan tråd en gång.
av olson
Nu gällde det tdi...
av alan
En liten fråga har inte volvo partikelfilter i sina bilar eller har dom både partikelfilter och kat...
av *pettson*
Sparkz skrev:Ok... [Sarkasm mode off]
åbbe skrev:hej

Jag har tagit bort "katten" på de flesta bilar jag ägt och så länge motorn inte har något onormalt mycket förslitningar invändigt går bilen igenom SBP men burken måste sitta kvar på bilen.
Har dock bara ägt bensinare och jag tycker att mina bilar har blivit lite piggare...
Fram till 88 kan du rensa katten. Från 89 gäller andra miljökrav, och då måste katten fungera. När man mäter CO före kat ska det ligga runt 0,6 % på tomgång. Bilprovningens krav är max 0,3 %.

Lambdavärdet påverkas INTE av katten. Jag hade en utläggning om det i en annan tråd en gång.
nej lamdavärdet lär inte ändras om inte inbördes gasordning ändras, risken är dock att den gör detta då motståndet motorn är byggd för försvinner (gäller nyare bilar). Men om man har dubbla lamdor som en del har så lär lamda 2 skrika och lamda 1 får inte styra längre.. så var det roliga över. :roll:
Men det finns så mycket annat som påverkar så.
Men nog om det, dock är det ett separat intressant ämne som är stort. Tydligen gällde detta TDi..
Dock lär inte en diesel ryka mindre för att man demonterar kat. Tvärtom Kat förbränner dina partiklar i viss mån och SKA därför hålla ditt rökvärde lägre..
Har testat: rensade (asså, tömdeburken på allt innehåll, o stoppade tebax den)katten på en gammal BMW 525 tdsa.. Den hade då rullat ca 30 000 mil, o va lite lätt sotig..

Det som hände, förutom ev högre miljöpåverkan, var att soppaförbrukningen sjönk från 0,75 till 0,65.... Och bättre drag i bilen.

Om man kör 4000 mil / år, o kan minska soppaförbrukningen med 1 dl / mil = ca 350 - 400 liter MINDRE soppa man behöver förbränna - vilket e då bäst / minst dåligt alt. för miljön.....??

Nu var ju den säkert "sliten" o så, men jag e hyffsat snål, o ville inte byta för skojs skull bara, en ny hade dock säkert varit bra.

Och SBP sa inte ett dugg, 2 ggr besiktade jag den..
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]