Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPontus
Hilmer skrev:Prova med andra tändstift, funkar med begagnade bara du får ytterligare en referenspunkt att gå efter.
Har den hamnat i nåt "limp home mode"!? prova att bara koppla loss kontakten och se om det blir någon skillnad.

Nåt fel är där ju ifall du blir frånåkt en 10V...
tack för påminnelsen, jag skulle kolla stiften igår men min tändstiftshylsa som jag har ute på landet var för stor, jag ska testa imorgon med mina gamla stift som fortfarande ser bra ut och bilen gick bra med (har rätt NGK stift i nu som gått 3000 mil eller mindre)

med koppla loss kontakten menar du koppla loss batteriet n stund eller vilken kontakt?
DayDreamer skrev:Längesedan du bytte bensinfiltret? Det är en grej som inte alls är dyr att byta och det skadar inte heller med ett nytt filter.
byttes 2012 som ett intervall tillägg när den var inne på service hos Bilia
någon med koll vet säkert när detta är, 21000 eller 22500? mil (ska kolla kvitto imorgon) men filtret bör väl hålla längre än så? (bilen har gått 26000 mil)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nja det beror ju lite på hur skitigt bränslet är. Det är inte så att det är typ tändspolen som inte orkar att leverera gnista? Men då borde den ju misstända en massa tycker jag ju också :???:
Användarvisningsbild
av Hilmer
MrPontus skrev:
Hilmer skrev:Prova med andra tändstift, funkar med begagnade bara du får ytterligare en referenspunkt att gå efter.
Har den hamnat i nåt "limp home mode"!? prova att bara koppla loss kontakten och se om det blir någon skillnad.

tack för påminnelsen, jag skulle kolla stiften igår men min tändstiftshylsa som jag har ute på landet var för stor, jag ska testa imorgon med mina gamla stift som fortfarande ser bra ut och bilen gick bra med (har rätt NGK stift i nu som gått 3000 mil eller mindre)

med koppla loss kontakten menar du koppla loss batteriet n stund eller vilken kontakt?
DayDreamer skrev:Längesedan du bytte bensinfiltret? Det är en grej som inte alls är dyr att byta och det skadar inte heller med ett nytt filter.
någon med koll vet säkert när detta är, 21000 eller 22500? mil (ska kolla kvitto imorgon) men filtret bör väl hålla längre än så? (bilen har gått 26000 mil)

Menade så klart kontakten på LMM, ser nu att jag missat skriva det!
Du skriver att stiften är bra och att bilen går bra med dessa, är det inte just det denna tråd handlar om att bilen inte går bra!? ;)
av MrPontus
DayDreamer skrev:Nja det beror ju lite på hur skitigt bränslet är. Det är inte så att det är typ tändspolen som inte orkar att leverera gnista? Men då borde den ju misstända en massa tycker jag ju också :???:
mjo, jag kör bara pump bensin men så klart ingen garanti på att den är ren.
finns det något enkelt sätt för någon med tummen mitt i handen att kontrollera filtret?

jag är ganska så okunnig på området tändspolar, rotor och fördelarlock, men när många skriver om felande tändspole då har bilarna varit svårstartade, min startar direkt, jag märker aldrig av någon misständning, den är bara sjukt orkeslös (eller det har ju senaste veckan börjat rycka lite också men hela sommaren slö)
Hilmer skrev:
MrPontus skrev:

Menade så klart kontakten på LMM, ser nu att jag missat skriva det!
Du skriver att stiften är bra och att bilen går bra med dessa, är det inte just det denna tråd handlar om att bilen inte går bra!? ;)
okej, ja jag glömde kontakten igår, fick felkod direkt, men körde aldrig, får testa det.

nej läs igen, jag har inte slängt mina gamla tändstift som jag bytte för cirka 3000 mil sedan, bilen gick som en klocka när jag plockade ur dom gamla stiften, jag menar sätter jag i dom då kommer stiften vara helt uteslutna ;)
av MrPontus
Jag testade att pressa den nu, som jag misstänkte så går den inte att varva över 5000 varv, jag höll den där i cirka 3 sekunder och då började motorlampan blinka (har aldrig sett den blinka tidigare)

P0301 cylinder 1 misfire detected.
Känns skönt med en ledtråd :)
av MrPontus
Hilmer skrev:
MrPontus skrev:
nu har jag bytt tillbaka till mina gamla stift
dom 2000 mil gamla ser helt okej ut vad jag kan se, alla ser likadana ut, detta är cylinder 1 som misstände:
https://www.dropbox.com/s/88x8aajuuk1mp ... 6.jpg?dl=0

jag kopplade ur LMM, den går i stort sett lika dåligt oavsett med skillnaden att tomgången blir ojämn och avgaserna börjar lukta illa när den är urkopplad

så vad bör jag göra nu? byta tändspole?
av MrPontus
nu har det blivit ännu värre, i fredags gjorde den 5000 varv på tvåan i uppförsbacke.
igår gjorde den 4700 varv med 1an utan lutning.

idag var maxhastigheten 130km/h

och nyss gick något sönder så att det pyser rejält, först trodde jag att det bara var en gammal sprucken slang men jag ser nu att det är metallen som gått sönder och då tagit med sig slangen.

så vad är detta? är detta kopplat till att bilen är totalt orkeslös?
tror ni att det räcker att byta denna eller kan det vara som så att det är stopp någonstans och att denna då har "sprängts" eller varför går nippeln sönder?

bild i dålig vinkel:
https://www.dropbox.com/s/lwwp8xukvv453 ... 2.jpg?dl=0
av MrPontus
DayDreamer skrev:Det där är sådan där EGR skit :( förmodligen så ligger problemet i den.
Tack. Med hjälp av den kommentaren lyckades jag få fram att det inte är EGR utan SAS då jag har en 97a.

Men detta system har väl bara med avgasvärdena att göra, vad jag får fram så ska den inte påverka prestandan på något sätt (?)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jao, det sekundära luftsystemets enda funktion är att få katten att tända fortare vid kallstart. Det är inte speciellt många minuter den är aktiv, och ska/bör inte påverka funktionen på bilen, utöver att katten tänder lite senare(=sämre avgasvärden i början.. oh no!).

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]