Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Lucif3r skrev:
hno12 skrev:Jo det ser ju busenkelt ut men problemet är ju att man måste lätta på trycket från motorrummet och nere vid bränslefiltret. Rätt eller fel?

Det är inget problem. Du tar bara en hög papper eller nått och trycker in ventilen på fuelrailen, då sprutar det ut lite soppa - eller ingenting alls om bilen stått ett tag. That's it.
Sen har du en burk eller någon typ av behållare, typ glassburk, med dig till filtret, och fångar upp den skvätt bensin som kommer när du lossar slangarna från filtret. Sen lägger du förslagsvis det gamla filtret i behållaren, då det är fullt i bensin som du kanske inte vill ha på golvet/marken.
Sen monterar du bara nya filtret, och avslutar med att vrida på och av tändningen sisådär 5-6 gånger(dra på tills bensinpumpen slutar surra, stäng av, upprepa). Sen är det bra med det.
Ok då hänger jag med, rätt så simpelt faktiskt. Hur mycket bränsle brukar det spruta ut om man precis har kört och ska börja ganska omgående?
Sista biten med tändningen vet jag om. Exempelvis visar den där amerikanen att man ska vrida på och av tändningen ca 3ggr och låta trycka bildas. I samband med tredje gången ska man efter några sekunder starta och sedan kolla så att det inte läcker från anslutningarna. Stort tack för hjälpen!
av hno12
andy78 skrev:Lossa säkringen till bränslepumpen starta sedan bilen och låt den gå på tomgång tills den dör, byt sedan filter sedan när du ska starta igen så vrider du nyckeln till tändläget och låter vara så i en minut och låta pumpen bygga upp tryck för att sedan vrida till startläget.
Och köp bra filter inte på biltema.
OK, på så vis slipper jag tappa ut onödigt bränsle från ventilerna?
Nej då haha, ingen risk för det. Man ska helst inte snåla på vissa grejer, kommer nog införskaffa en från mekonomen för ca 184kr. Tack för tipset!
av andy78
hno12 skrev:
andy78 skrev:Lossa säkringen till bränslepumpen starta sedan bilen och låt den gå på tomgång tills den dör, byt sedan filter sedan när du ska starta igen så vrider du nyckeln till tändläget och låter vara så i en minut och låta pumpen bygga upp tryck för att sedan vrida till startläget.
Nej då haha, ingen risk för det. Man ska helst inte snåla på vissa grejer, kommer nog införskaffa en från mekonomen för ca 184kr. Tack för tipset!

Jag brukar köra 5-10 liter etanol innan i en full tank bensin och köra den blandningen en 2-3 tankar det blir rent i ledningar och bränslespridare, eventuellt skitsom åker iväg fastnar i gamla filtret som sedan byts.
Inte nödvändigt men det blir rent.
av hno12
andy78 skrev:
hno12 skrev:

Jag brukar köra 5-10 liter etanol innan i en full tank bensin och köra den blandningen en 2-3 tankar det blir rent i ledningar och bränslespridare, eventuellt skitsom åker iväg fastnar i gamla filtret som sedan byts.
Inte nödvändigt men det blir rent.
Ok, så du menar 5-10 liter etanol och resterande 60-65 liter bensin?
av hno12
andy78 skrev:Yes e85 först sen resten bensin.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Ok, får försöka komma ihåg det nästa gång jag ska tanka. Tack för tipset!

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]