Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TobbeViktor
Är adaptrar till alla eftermarknadshögtalare. Brukar finnas att beställa på ljudfirmor.
Har för mig att original till hatthyllan är 8",men då ser de ju ut på Volvo - vis. Tror adaptrarna lyfter högtalarna en bit från hatthyllan.
av berlina
Tack för alla svar. Verkar som det bakre systemet normalt sett består av 2st parallelkopplade 8ohms högtalare per sida alltså.
Hittade kablar i hatthyllan, så jag antar att det finns även dörrarna.
Enligt BRL´s hemsida ska man ha 6,5" på samtliga positioner, med en för positionen avsedd adapter, även hatthyllan. Dock ser det klent ut med 8ohms utbudet. Undrar om en modernare stereo med typ 4x50 mosfet angiven uteffekt, pallar att köra 2ohm impedans(parallelkoppla 2st vanliga 4ohmare), eller blir det för varm tro? Annars får man väl bestämma sig för antingen hatthyllan eller dörrarna. Som det är nu känns det lite väl torftigt måste jag säga 8)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, inte ens nya stereos pallar 2Ohm, så vida du inte går upp REJÄLT i prisklass. Inbyggda förstärkare är skit, helt enkelt, med en snitteffekt på 4x20WRMS(den uppgivna 4x+-50W är peak effekt, en sval dag, vid vissa toner, i typ 0.1sek).

4Ohm är standard i bilstereovärlden, med lägre Ohm-tal tillgängligt för mestadels basar. En dubbelspolig bas med 2x4Ohm går att koppla så man får 8Ohm.
8Ohm är mer standard i hemmastereos.

Du har väl egentligen bara 2 vettiga alternativ. Det ena är ett slutsteg, vilket är det absolut bästa. Andra alternativet är att köpa nya högtalare till bakdörrarna också, så du har 4Ohm i bakdörrarna och 4Ohm i hatthyllan, sen seriekoppla dom så du får 8Ohm.
Att serie- eller parallellkoppla högtalare med olika motstånd bör man undvika.
av berlina
Okej. Nu sitter det ju inga högtalare i bakdörrarna heller, så ska jag ha högtalare där blir det till att köpa(=4ohm).
Vilket blir bäst om man ska välja ett ställe, bakdörrar eller hatthylla?
Förr itiden hade man ju alltid framdörrar och hatthylla..
Användarvisningsbild
av DayDreamer
8ohms högtalare sitter i bakdörrarna och i hatthyllan original jag testade att montera några högtalare i hatthyllan dom hade 4ohm men inte märktes det någon skillnad att dom hade häften så mycket som dom i bakdörrarna. Visserligen så passade inte högtalarna så jag ska köpa ett par original högtalare till hatthyllan.
Användarvisningsbild
av Sulten
Jag monterade högtalare i hatthyllan på min S70 -97. Köpte orginala høgtalare artikel nummer
VO 8633947, bara att plugga inn. Jag monterade ochså små 50mm diskanthögtalare i hatthyllan (borade hål til dessa i hatthyllan). Dessa klämde jag bara på kabelen til dom stora högtalarna.
Samtidigt bytte jag högtalare framme (ena dörrens högtalare var slut), köpte orginalt høgtalarsett
VO 3533918, detta innehåll 2 stk högtalare til framdörrar samt 2 stk diskanthögtalare til instrumentbrädan. Totalt kostade dessa högtalare ca 2000 norska sloty, och visst blev det ljud. –bra ljud
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att koppla diskanter på det viset är ren idioti.
Man behöver ett delningsfilter, annars kan man lika gärna skita i att montera diskanter. Att pumpa hela registret genom diskanter, som är bygga för höga frekvenser(200+, vissa ännu högre), är både skadligt för diskanterna och låter förjävligt, såvida man inte är totalt tondöv.
Det är ju dessutom totalt meningslöst med diskanter om du ändå pumpar hela registret genom mid-basarna(som även det låter helt åt h-e)...

Du gör såklart som du vill, men jag hoppas ingen annan får för sig att det är ett bra sätt.... För det är det verkligen inte...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det måste vara längesedan du köpte dom högtalarna då dom har utgått ur Volvos sortiment nu när jag frågade. Det sitter väl redan diskanter tillsammans med högtalarna i hatthyllan som det gör i bakdörrarna så kallade 2vägs.
Användarvisningsbild
av Sulten
Lucif3r skrev:Att koppla diskanter på det viset är ren idioti.
Man behöver ett delningsfilter, annars kan man lika gärna skita i att montera diskanter. Att pumpa hela registret genom diskanter, som är bygga för höga frekvenser(200+, vissa ännu högre), är både skadligt för diskanterna och låter förjävligt, såvida man inte är totalt tondöv.
Det är ju dessutom totalt meningslöst med diskanter om du ändå pumpar hela registret genom mid-basarna(som även det låter helt åt h-e)...

Du gör såklart som du vill, men jag hoppas ingen annan får för sig att det är ett bra sätt.... För det är det verkligen inte...
Man får värkligen ursakta min okunnighet, men i min S70 så fantes där redan dragna kablar för högtalare i hatthyllan. Dessa tunna trådar duger väl for mitt musiklysnande i bil, stereoen är häller inte spesielt avanserad, enbart den originala SC-805 radion med tilkopplat 8 stk originala högtalare + mina två tjuvkopplade o-originala diskanthögtalare i hatthyllan. Jag har ingen kunskap om hur jag annars skulle få ljud i dessa enn att kopla dom ihop med dom andra högtalarna. Med min okunnighet trodde jag at alt som behovdes var att få signaler til dessa och enbart högtalaren bestemde vilket frekvensområde jag fikk på ljuden fra dessa. –visst låt det iaf bättre i mina öron när jeg koplade på dessa. Oansätt så är inte denna ljudanläggningen anpassat til yngre personers hi-end öron i sitt lysnande til mkt ”nyanserat och avanserad Gonga-Gonga musik” i mkt högt volym. Uppsätningen passar emedlertid utmärkt til gubbe med hatt i blå Volvo.
Användarvisningsbild
av Sulten
DayDreamer skrev:Det måste vara längesedan du köpte dom högtalarna då dom har utgått ur Volvos sortiment nu när jag frågade. Det sitter väl redan diskanter tillsammans med högtalarna i hatthyllan som det gör i bakdörrarna så kallade 2vägs.
Ja riktigt nog nogra år tilbaks, kvittoet var fra 2008. En och annan högtalare dyker vel upp på ebay.
Volvos uppsätning på ljudanläggning för 850 -70 serie http://accessories.volvocars.com/Legacy ... _IT_ES.pdf
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]