- sön 10 apr 2016, 18:06
#1066196
Men är det inte bara att byta effektsteget då? Den bör ju inte skilja...
Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Men är det inte bara att byta effektsteget då? Den bör ju inte skilja...Jo det skiljer.. Har efterforskat mer och hittat garantihandling i bilen för klimatanläggning som är utfärdat från Celer AB i Stockholm som har specialiserat sig på Kompletta eftermonteringsaggregat och montering på bilar... Det verkar vara så att tidigare bilägare har lämnat in sin 850 och fått detta gjort... Så denna 850 hade nog ingen MCC/ECC alls från början.. finns inga sensorer alls i bilen.. Installationsdatum 991227...
OceanR skrev:Jaha på det viset :)DayDreamer skrev:Japp är det ECC så sitter det en solsensor typ fotodiod som avger ström när man lyser på den precis bredvid/bakom larmdioden. Sen har du på en tempsensor vid kurvhandtaget på förarsidan och en till på passagerarsidan.När bilen var några år så kom förra ägaren tydligen på att han skulle köpa den Comes tillbehörssats som jag lagat ut bild på... Effektsteget har sedan gått sönder på denna sats så fläkten går bara på full fart... Finns inga delar längre att köpa till denna Comes sats...
Hänger inte riktigt med vad du vill göra ?:-/ Vill du bygga om bilen från ECC till MCC eller tvärtom?
Jag köpte därför ECC manöverpanel och effektsteg på bilskrot och tänkte byta... Men det verkar som Comes satsen är en "Bygg om från MCC till ECC sats från en Italiens leverantör... Och den innehöll mer delar än vad jag trodde.. annat kablage .. Och någon information eller bilder finns inte att få tag på.. Så det är svårt att veta hur mycket man har plockat bort och ersatt vid montering av denna Italienska skräp kit...
Detta är väldigt svårt när man inte vet något alls om detta tillbehör...
Hur mycket av bilens originalkablage har man bytt ut ?
Från vilket kontakstycke har man byggt på ?
Har man ersatt någon vajer med elmotor ?
Skulle jag lämna in detta till Volvo så skulle dom stå lika frågande..
OceanR skrev:Ja detta är ju hopplöst... Jag skall ringa Celer AB Stockholm och kolla om dom råkar ha ett effektsteg som ligger och skräpar till detta elände.. Annars blir det en strömbrytare till fläktmotorn.. Full fart eller av.. eller en 12V Reostat... inte mycket annat att göra... :DJa annars så får du väl bygga om systemet men det går ju som sagt sätta en knapp till fläkten eller göra ett eget fläktmotstånd så att man kan reglera fläkthastigheten.
Hilmer skrev:Varför kludda till det med knapp till fläkten när du relativt lätt kan återställa till original som jag beskrev i förra inlägget!?Jo för att denna 850 GLT 97 hade inte alls någon MCC/ECC från början utan allt är eftermonterat även AC kompressorn mm.. Detta är ett helt eget system.. Inget lirar med volvogrejer... Jag trodde från början att själva reglagepanelen var ett tillbehör för att få digitalt utseende och att det var bara plugg and play för att byta till Volvos ECC panel och byta effektsteget som var trasigt så skulle det vara klart.. Men så enkelt var det inte..
SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]
Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]
Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]