Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja, att du får bra för din bil betyder inte att du ska betala för mycket för någon annans.

S70/V70 är så gott som samma bil som den 850 du ser på, det må skilja massor av komponenter, men det som ger upp (chassi/abs/drivlina) är detsamma.
Du köper förstås vad du vill, jag säger bara vad jag tänker
Du kan nog lätt också hitta en ägare till en 850 som också säger att allt är trasigt på det beror ju precis på i vilket skede man äger bilen. Dyr service kommer ju i skov. V70 är en bättre bil än 850 och är egentligen samma bil fast modernare. Det är fel att höja 850 til skyarna och smutskasta V70.
Även om det bara är en ägare har man ju ingen aning om hur den är skött, eller skött alls.
Jag har en v70 -00 27000mil kör 5 mil dagligen och är hur nöjd som helst. Har väl lagt ut en del pengar på den men de är mest på skönhets fel typ gnisslande och knack i chassi som inte bilprovningen bryr sig så mycket om
TommyP86 skrev:Tja, att du får bra för din bil betyder inte att du ska betala för mycket för någon annans.

S70/V70 är så gott som samma bil som den 850 du ser på, det må skilja massor av komponenter, men det som ger upp (chassi/abs/drivlina) är detsamma.
Du köper förstås vad du vill, jag säger bara vad jag tänker Bild
What?! :-O) :-O)
Trodde, eftersom att det var en helt ny "generation" att det var en helt ny bil så att säga...
Fritzell skrev:Du kan nog lätt också hitta en ägare till en 850 som också säger att allt är trasigt på det beror ju precis på i vilket skede man äger bilen. Dyr service kommer ju i skov. V70 är en bättre bil än 850 och är egentligen samma bil fast modernare. Det är fel att höja 850 til skyarna och smutskasta V70.
Även om det bara är en ägare har man ju ingen aning om hur den är skött, eller skött alls.
Jag har en v70 -00 27000mil kör 5 mil dagligen och är hur nöjd som helst. Har väl lagt ut en del pengar på den men de är mest på skönhets fel typ gnisslande och knack i chassi som inte bilprovningen bryr sig så mycket om
Oj! :-O) (Känns som jag använt <-- Smileyn väldigt mycket ikväll :roll: )
Tänkte att eftersom S/V70 var en helt ny generation bilar så borde det ju varit enormt med "barnsjukdomar"...
Vi tittade dessutom på flera S70 förra våren, innan vi köpte 940-vraket. Samtliga av dessa S70:er hade gått 13-17 000 mil och haft >5 ägare. Samtliga hade problem med antingen ABS, drivknutar eller båda dera :lol: Min bekants 18 000- V70 -99 har ju som sagt fel på i princip allt frånsett att bilen fortfarande i någorlunda mån sitter ihop i ett stycke... V70 får dessutom dra mindre än det jag behöver (minst 1400 kg på B-kort, gärna 1500 dito)
Det finns en anledning till att denna forumsdel behandlar 850, v70, s70 och c70 - det är samma bilar i grunden. Skillnaden mellan 850 och S/V70 är ungefär som skillnaden mellan 940 och 960. 960 är betydligt trevligare bil att köra med, likväl som s/v70 är betydligt skönare än 850. Håller du dig till årsmod. 97-98 på s/v70 så är dom nästan identiska med 850, förutom utseendet.
S/V70 får dra exakt lika mycket som 850, dvs 1600kg... Även på B-kort är det samma(1520 eller något sånt), då dom väger tämligen exakt lika mycket, exl. AWD som är betydligt tyngre, och därmed får dra mindre på B-kort.

Glömde nämna... Köpte min V70 T5 för 10k med BETYDLIGT mindre fel än den där 850in du tittar på. Visserligen var min varken bessad eller skattad, så det blev ju 2k extra... Så i runda slängar gav jag 12500 för en körklar, driftsäker, T5a.
Gav 9000 kr för min S70 2,5T två fel fanns det på den som jag märkte när jag kom hem :cry: det första var att den kunde tvärdö när den stod på tomgång och bland ville den inte ens starta. Vid närmare inspektion upptäckte jag att motorlampan inte lös när tändningen var på och då ville bilen inte starta och när väl motorlampan lös så startade bilen :???: Efter mycket letande och testande kom jag fram till ett ECM var skrot Volvo ville ha 10300kr för en ny och ytligare några kronor för att programera in den till bilen. Så istället så lämnade jag in ECM till OBD-tuning dom lödde om en brygga som någon annan hade lött dit för att kunna trimma bilen så 300kr fattigare så fungerade bilen sen var även den bare lamdasonden trasig så ytligare 600kr på det.

Gav totalt 9900kr för en bil som är helt fri från rost har bara ett ställe på tröskeln som har lite rost som jag ska fixa nu till sommaren.

Förövrigt så är det bättre rost skydd på S/V70 mot 850 och S/V70 har bättre rost skydd än dom första generationen V70N iaf vad jag har hört.
Lucif3r skrev:Det finns en anledning till att denna forumsdel behandlar 850, v70, s70 och c70 - det är samma bilar i grunden. Skillnaden mellan 850 och S/V70 är ungefär som skillnaden mellan 940 och 960. 960 är betydligt trevligare bil att köra med, likväl som s/v70 är betydligt skönare än 850. Håller du dig till årsmod. 97-98 på s/v70 så är dom nästan identiska med 850, förutom utseendet.
S/V70 får dra exakt lika mycket som 850, dvs 1600kg... Även på B-kort är det samma(1520 eller något sånt), då dom väger tämligen exakt lika mycket, exl. AWD som är betydligt tyngre, och därmed får dra mindre på B-kort.

Glömde nämna... Köpte min V70 T5 för 10k med BETYDLIGT mindre fel än den där 850in du tittar på. Visserligen var min varken bessad eller skattad, så det blev ju 2k extra... Så i runda slängar gav jag 12500 för en körklar, driftsäker, T5a.
Oj, igen! :shock:
Alltså jag visste givetvis att 800-serien och S/V70 var lika, men inte att de var lika. De hade ju trots allt nytt namn och allt! :-O)
Men skillnaden mellan 940/60 är väl att 60:in har en förj-vla Renaultmotor, som bara krånglar? Har iaf hört det av en som har en 960 -97...
Nej! Motorn i 960 är ingen Renaultmotor. Det är en Volvomotor. Den fanns i tre storlekar , 6 cylindrar, 5 cylindrar och 4 cylindrar. I grunden samma motorfamilj, men olika cylinderantal. Och har vidareutvecklats och har säkert "ättlingar" i dagens motorer.

Det som din "talesman" har missuppfattat handlar om V6-motorn. B28. Den var en samproduktion mellan Volvo, Renault och Peugot som började redan på tidiga 70-talet. Motorn hette även i kortform PRV-motorn. Den har "produktutvecklats" av Renault och Peugot och levt vidare i någon form sedan Volvo övergav den. Hur länge vet jag dock inte.

Ett tillägg: https://sv.wikipedia.org/wiki/PRV-motorn
Rådlös skrev:Nej! Motorn i 960 är ingen Renaultmotor. Det är en Volvomotor. Den fanns i tre storlekar , 6 cylindrar, 5 cylindrar och 4 cylindrar. I grunden samma motorfamilj, men olika cylinderantal. Och har vidareutvecklats och har säkert "ättlingar" i dagens motorer.

Det som din "talesman" har missuppfattat handlar om V6-motorn. B28. Den var en samproduktion mellan Volvo, Renault och Peugot som började redan på tidiga 70-talet. Motorn hette även i kortform PRV-motorn. Den har "produktutvecklats" av Renault och Peugot och levt vidare i någon form sedan Volvo övergav den. Hur länge vet jag dock inte.

Ett tillägg: https://sv.wikipedia.org/wiki/PRV-motorn
Åh, tack för förklaringen! :D

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]