Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lupo skrev:Testet visar att sonden snabbt reagerar på ändring i syrehalt.
Tillbaka i bilen reagerar sonden exakt likadant som den gjorde innan.
Men det betyder inte att sonden fungerar som den ska.
Att den, enligt felkodsläsaren, i 5-minutersskala ändrar spänningen mellan 0,48 till 0,52 volt handlar antingen om att sonden felfungerar eller att motorstyrningen så exakt håller syrehalten i avgaserna. Vid senaste besiktningsförsöket höll sig lambdavärdet inom toleranserna. Tyvärr var det sämre med CO och HC.
Sondspänningen på en V40 -99 rör sig hela tiden mellan 0,1 till 0,9 volt.
Kan det vara så att sondspänningen i en 850 GLT (motorkod B5254S) inte varierar lika mycket som i en V40?
Eller är spänningen som syns i felkodsläsaren en spänning som motorstyrningen lägger på och som inte kommer från sonden?
Du måste köra med bilen i en tiominuter innan sondregleringen startar och du får absolut inte stänga va bilen för då får du börja om från början.
Den främre sonden ska pendla medans den bakre ska ligga så still som möjligt.
Jag tycker att denna Mass air flow (MAF) sensor 30.40 Kg/h är väldigt hög för att bara gå på tomgång min ligger runt 14-16 Kg/h på tomgång men vi har ju inte samma motor så det behöver inte vara något fel.
av Lupo
Hej DayDreamer!
Tack för engagemang och input!
Skulle behöva en avläsning på en annan, bra fungerande 850 GLT -96 för att kunna jämföra värdena.
Avgasanalysatorer är inte billiga (c:a 15000 + moms) så man famlar lite i blindo. Men man skulle kunna lägga ett värde som ingång från lambdasonden så att man lurar motorstyrningen att den går fett för att se vad som händer.
Eller byter lambdasond till en bättre begagnad. Det är lambdasondsspänningens stumhet som irriterar mig mest. Antingen är lambdasonden trasig eller så går motorstyrningen i någon sorts läge (p.g.a. något fel som jag inte upptäckt) där den inte reglerar utan "leker förgasare".
Kollar du i min tråd lite längre ned så har du några bilder på hur sonderna reglerar detta är dock helt fel då det är den främre som ska pendla medans den bakre ska ligga så still som möjligt. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Ja finns det något annat fel så stänger ECM av sondregleringen och sondövervakningen.

Du skulle kunna ta någon kartong bit och blockera där motorn tar luften då ska bränsle blandningen bli fet om du blockerar tillräckligt mycket.
av Lupo
Nu har jag tittat på bilden i din tråd (ska läsa hela tråden, men inte i natt). Vad är det för tidsskala på x-axeln?
Ja, ska testa med att strypa inluften till luftrenaren!
av Lupo
Det blir långt mellan mektillfällena. Testade just om den håller bränsletrycket efter stopp. Ligger på 3,2 bar med motorn igång och ramlar ner till 2,7-2,8 direkt vid stopp. Efter en halvtimme är trycket 2,5 bar. Nu är det en bra bit bränsleslang fram till mätaren så det blir mer volym bränsle som måste läcka innan det märks på trycket. Bränsletrycket svajar till mellan 3,1 och 3,3 bar vid hastiga gaspådrag. Testade också att ta bort vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn (eller är det en dämpare?, det finns bränsleretur till tanken) men det blev ingen skillnad, varken vid tomgång eller hastiga gaspådrag. Alla tändstift lika (för mycket) sotiga. Kompressionstrycket (nästan) lika på alla cylindrar. Drar man ur kontakten till tomgångsmotorn så går motorn dåligt, men fungerar.
av Lupo
Några frågor:
Hur vet jag vilket motorstyrningssystem som sitter monterat?
Hur vet jag att motorstyrningen gått in i limp-home (eller vad det heter)?
Hur vet jag att motorstyrningen är inne i startläget (open loop?)?
Hur vet jag att motorstyrningen har gått ur open loop? (Vad triggar att gå in och ur open loop?)
Closed loop - open loop - limp home; finns det flera lägen styrsystemet kan inta?
1. Motronic4.4 om du har OBDII uttag i bilen, Motronic4.3 om du har blinkdosa under huven.
2. En hög varningslampor börjar lysa, bilen går som en påse nötter.

Det finns X antal lägen styrsystemet kan använda sig av. Det finns typ ett läge för varje komponent, eller ersättningsvärden rättare sagt.
av Lupo
Okey, jo det finns OBDII uttag i bilen.
Tyvärr hade jag ingen på 850 fungerande felkodsläsare när den började trassla.
Och det verkar som att jag inte kan radera allt med den felkodsläsare jag har nu. För när jag tar bort batterikabeln en stund slutar motorlampan att lysa. Den felkod som kommer upp är EFI-212. Testade att ta bort lambda kontaktstycket för att se vad motorstyrningen tyckte om det. Det blev ingen skillnad och realtidsavläsningen visade 0,48 V, vilket var ungefär lika som den visade med lambdasonden inkopplad. Kopplade på en voltmeter på lambdasonden och den visade ett sakta stigande värde från just under 0,5 volt till drygt 0,6 volt, när sonden blivit varm efter några minuter på 3500 varv (tomgång). När jag monterade Biltemasonden visade den runt 0,1 V, så det verkar vara kontakt upp mot motorstyrningen. Då är frågan om detta gav något svar. Om sonden inte fungerar som den ska sätter styrningen en felkod och sätter 0,48 V som ingångsvärde. Men det skulle kunna vara så att motorstyrningen inte fungerar som tänkt, d.v.s. inte ständigt ändrar bränslemängden och i så fall kan det relativt stumma värdet på 0,5 V sakta stigande till drygt 0,6 V vara sant och att felkoden kommer sig av att spänningen från sonden inte ändrar sig tillräckligt mycket.
Det blir nog att försöka hitta en begagnad lambdasond.

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]