Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är antingen volvo och programmera om sitt nuvarande hus som gäller, eller köpa ett begagnat hus på skroten som har färddator aktiverad redan. Har du knappen så behöver du ingen mer utrustning.

Problemet med det sistnämnda är ju då att mätarställningen är lagrad i huset, så man bör ju leta reda på ett hus som gått ungefär lika långt som ens egna. Annars blir ju mätarställningen missvisande.
Men om man dokumenterar bytet och skriver upp milen på det gamla resp. nya huset så är det ju inte mycket att oroa sig för. Går säkert få besiktningen att skriva in 'rätt' mil i protokollet om du tar med dig denna dokumentation.

Väljer du att köpa nytt begagnat hus från skroten, tänk på att du kan ENBART använda dig av x70 hus 97-98, 99-00 fungerar INTE på en 97-98a, och vice versa.
Detta kan du se på själva huset, då det står "MAX" på bränslemätaren på 99-00, medans det står "70" på 97-98.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vet inte hur det är på dessa bilar men senare bilar så finns även mätarställningen lagrad i ECU, TCM och självklart DIM. Vet inte om någon styrenhet blir lite kinkig om mätarställningen helt plötsligt är minder i DIM än dom andra styrenheterna :|
Användarvisningsbild
av Lucif3r
DayDreamer skrev:Vet inte hur det är på dessa bilar men senare bilar så finns även mätarställningen lagrad i ECU, TCM och självklart DIM. Vet inte om någon styrenhet blir lite kinkig om mätarställningen helt plötsligt är minder i DIM än dom andra styrenheterna :|
Våra bilar lagrar enbart i huset. Det var först på P2orna som lagring i ECU kom vad jag vet. M4.4 har iaf ingen lagring i ECU'n, det är jag tämligen säker på. Tvivlar på att Fenix har det också, då det systemet kom redan -94. MÖJLIGEN att me7/denso har en parameter för mätarställningen, men det är inget jag kan säga med bestämdhet, aldrig tittat på någon sån mapp.

Lustiga är att vi har "2" mätarställningar i våra hus. Ena är det som visas på displayen, och den andra kan man läsa ut via OBDII-uttaget. Och dom 2 värdena behöver inte stämma med varandra.
Hur, när och varför det skiljer vet jag inte riktigt, men tror att den som läses ut via OBDII är ett uppskattat värde baserat på antal motortimmar, rpm, avsaknad av hastighetssignal och lite sånt.
Kommer inte ihåg exakta siffrorna nu, men mina 2 skiljer rätt rejält, med OBDII värdet som visar mer än mätaren. Och då har ju min bil haft fel på ABSen(antar jag, iom fulkopplad lampa) gud vet hur länge. Det är svårt att säga med bestämdhet eftersom man inte har en susning om hur bilen gått under dom 23k milen den hade gått innan jag köpte den :roll:
Användarvisningsbild
av david70
kvistxxl skrev: Självklart! Ska även prova koppla bort sladden på baksidan och se om det står DISCN! :)
Ah! På din bild syns ju som sagt bara klockan och temperatur... Här är en bild på hur det ska se ut på en färddator till s/v70 då tändningen är på:
Bild
av kvistxxl
Förlåt för segt svar...
Men provade att koppla bort sladden på baksidan som ni ser på bilden och det syns ingen DISCN eller någon annan text i rutan så antar att det bara var någon ägare som tyckte det skulle vara snyggt med knapp..
Så nu till nästa fråga, kan man fortfarande kontakta volvo och be dem installera färddator på en så ''gammal'' modell? Och kommer det kosta skjortan då eller får man fixa det själv genom att åka till skroten och leta upp modell med färddator?
http://imgur.com/bYdbeoX
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kollade lite snabbt färddatorn ingår i sportpaketet. Så har du Läderratt, dimljus fram och textil/läder klädsel så har du sportpaketet och då ska du även ha färddatorn. Om du har allt det så tror jag att någon har bytt ut instrumentet till en som saknar färddator. Du kan ju gå till volvo och höra vad dom tar för en programmering, hör även med en skrot vad dom tar för ett instrument hus så får du bestämma själv vad som du tycker är prisvärt.

Ser på bilden att kontakten till info knappen är gul och det är bra för då är det rätt kablage :D
av kvistxxl
DayDreamer skrev:Kollade lite snabbt färddatorn ingår i sportpaketet. Så har du Läderratt, dimljus fram och textil/läder klädsel så har du sportpaketet och då ska du även ha färddatorn. Om du har allt det så tror jag att någon har bytt ut instrumentet till en som saknar färddator. Du kan ju gå till volvo och höra vad dom tar för en programmering, hör även med en skrot vad dom tar för ett instrument hus så får du bestämma själv vad som du tycker är prisvärt.

Ser på bilden att kontakten till info knappen är gul och det är bra för då är det rätt kablage :D
Tror inte att det ska vara något sportpaket i denna tyvärr :(
Far min har en kompis som jobbar på volvo så får höra med honom om ungefär vilken prisklass vi hamnar i annars blir det att åka till närmsta bilskrot eller beställa från bildelsbasen eller dylikt 8)
av kvistxxl
taxi skrev:Nu skulle du kunna kolla mätarställningar på tidigare besiktningar för skojs skull :D
Förra ägaren sa att bilen gått cirkus 3k mil mer än vad som står på mätaren, står även i servicenboken men har funderat på att beställa OBD-mätare för att kunna kolla :wink:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok då gäller det bara att hitta ett instrumenthus med färddator på någon skrot men det ska inte vara så svårt dom är väldigt vanliga :)
Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]