Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonesono
nicke80 skrev:Tjenare Jonesono!

Har samma oljuds problem i min 855 -94. Jag tror som i flera inlägg här att det bara är nått som bör smörjas upp. Så igentligen är det ju bara att dra igång och smörja allt du bara ser som har med kopplingen att göra, det var vad jag tänkte göra. Funkar inte det så har man iallafall försökt :wink:
Okej, skönt att man inte är ensam om detta! Även om de är lite irriterande ibland. Eftersom jag verkligen är totalt okunnig om kopplingar etc. så måste jag nog överlåta arbetet åt en verkstad.. tyvärr. Önskar jag kunde eller kände nån som kan smörja, för det lär ju kosta en och annan slant om de ska pilla loss den. Blir så less! :(
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Min är oxå sån. Det är lammellerna som kärvar mot axeln, och när dom slirar (i det ögonblick du trycker ner/släpper upp pedalen) uppstår ett rätt obehagligt missljud. För att smörja bort det måste lådan av, och om den ändå ska ner så rekommenderar jag att du byter alltihop (lameller, tryckplatta, lager). För egen del skiter jag i det, iaf tills vidare. En tillfällig lösning är att slira som fan på kopplingen, så den blir ordentligt varm. Då bränner du bort ev. beläggningar och missljudet kan försvinna för en tid.

Som ett PS kan nämnas att urtrampningslagret låter när man trycker NER kopplingen, när kopplingen är uppsläppt och det rasslar är det lagret på växellådans ingående axel som är slitet, alt. nåt som verkar kallas "växellådans arbetsljud" på det här forumet. Det ska tydligen vara så, otroligt nog.
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:Min är oxå sån. Det är lammellerna som kärvar mot axeln, och när dom slirar (i det ögonblick du trycker ner/släpper upp pedalen) uppstår ett rätt obehagligt missljud. För att smörja bort det måste lådan av, och om den ändå ska ner så rekommenderar jag att du byter alltihop (lameller, tryckplatta, lager). För egen del skiter jag i det, iaf tills vidare. En tillfällig lösning är att slira som fan på kopplingen, så den blir ordentligt varm. Då bränner du bort ev. beläggningar och missljudet kan försvinna för en tid.

Som ett PS kan nämnas att urtrampningslagret låter när man trycker NER kopplingen, när kopplingen är uppsläppt och det rasslar är det lagret på växellådans ingående axel som är slitet, alt. nåt som verkar kallas "växellådans arbetsljud" på det här forumet. Det ska tydligen vara så, otroligt nog.
ska vara och ska vara... :lol: Men det är svårt att få bort en konstruktionsmiss gjord för många år sedan. Volvo vill ju inte själva ta i lådan så.. Saab renoverar ju sina lådor på verkstäderna så därför kom det självklart en service sats till EXAKT samma problem.. rasslande synkringar.. Satsen innehåller modifierade synkringar med spännfjädrar i som dämpar rörelserna. :idea:
av jonesono
Busta_Hymen skrev:Min är oxå sån. Det är lammellerna som kärvar mot axeln, och när dom slirar (i det ögonblick du trycker ner/släpper upp pedalen) uppstår ett rätt obehagligt missljud. För att smörja bort det måste lådan av, och om den ändå ska ner så rekommenderar jag att du byter alltihop (lameller, tryckplatta, lager). För egen del skiter jag i det, iaf tills vidare. En tillfällig lösning är att slira som fan på kopplingen, så den blir ordentligt varm. Då bränner du bort ev. beläggningar och missljudet kan försvinna för en tid.

Jisses, det där låter väldigt dyrt! Eller? Att plocka ner lådan tar väl ett bra tag och sen att greja i den går ju inte snabbare det. Nån som är mekaniker här alt har gjort detta som vet pris? På dig låter det som att man kan åka med det.. men för hur länge?
Blir mer och mer sugen på att sälja den, iof för andra orsaker också. Är så trist när den funkar så bra i övrigt. :cry:
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
*pettson* skrev:ska vara och ska vara... :lol: Men det är svårt att få bort en konstruktionsmiss gjord för många år sedan. Volvo vill ju inte själva ta i lådan så.. Saab renoverar ju sina lådor på verkstäderna så därför kom det självklart en service sats till EXAKT samma problem.. rasslande synkringar.. Satsen innehåller modifierade synkringar med spännfjädrar i som dämpar rörelserna. :idea:
Åfan! Men motsvarande sats går inte att få tag i till "våra" lådor eller? Är lådan extremt krånglig att skruva med, eller är det bara av nån sorts policyskäl som Volvo inte rivier i dom?

jonesono skrev:Jisses, det där låter väldigt dyrt! Eller? Att plocka ner lådan tar väl ett bra tag och sen att greja i den går ju inte snabbare det. Nån som är mekaniker här alt har gjort detta som vet pris? På dig låter det som att man kan åka med det.. men för hur länge?
Blir mer och mer sugen på att sälja den, iof för andra orsaker också. Är så trist när den funkar så bra i övrigt.
Vet inte vad det kostar i arbete att plocka ner lådan, men det är ju inte gjort i en handvändning. Lådan behöver inte tas isär och renoveras för att bli av med "fjäderljudet" som du beskrev ovan, det räcker med att göra rent och smörja upp axeln. Men när lådan ändå är nere så är det ju lika bra att byta kopplingssatsen också, tycker iaf jag. Ligger väl på runt tusenlappen i delar tror jag. Onödigt att sätta upp lådan igen, med en gammal koppling liksom.
av *pettson*
Busta_Hymen skrev:
*pettson* skrev:ska vara och ska vara... :lol: Men det är svårt att få bort en konstruktionsmiss gjord för många år sedan. Volvo vill ju inte själva ta i lådan så.. Saab renoverar ju sina lådor på verkstäderna så därför kom det självklart en service sats till EXAKT samma problem.. rasslande synkringar.. Satsen innehåller modifierade synkringar med spännfjädrar i som dämpar rörelserna. :idea:
Åfan! Men motsvarande sats går inte att få tag i till "våra" lådor eller? Är lådan extremt krånglig att skruva med, eller är det bara av nån sorts policyskäl som Volvo inte rivier i dom?

jonesono skrev:Jisses, det där låter väldigt dyrt! Eller? Att plocka ner lådan tar väl ett bra tag och sen att greja i den går ju inte snabbare det. Nån som är mekaniker här alt har gjort detta som vet pris? På dig låter det som att man kan åka med det.. men för hur länge?
Blir mer och mer sugen på att sälja den, iof för andra orsaker också. Är så trist när den funkar så bra i övrigt.
Vet inte vad det kostar i arbete att plocka ner lådan, men det är ju inte gjort i en handvändning. Lådan behöver inte tas isär och renoveras för att bli av med "fjäderljudet" som du beskrev ovan, det räcker med att göra rent och smörja upp axeln. Men när lådan ändå är nere så är det ju lika bra att byta kopplingssatsen också, tycker iaf jag. Ligger väl på runt tusenlappen i delar tror jag. Onödigt att sätta upp lådan igen, med en gammal koppling liksom.
jag kan väl säga såhär.. läs texten nedan och förstå varför nu inte lokala volvomeken har mycket att säga om en krånglande växellåda. :idea:
Innan vill jag bara flika in att riva ned en låda hamnar runt 5-10000kr beroende på vilken verkstad och i vilken del av landet. En del tar runt 15000kr till och med.
En kopplings sats hamnar runt 2300kr och en packbox hamnar på ca 160kr.
Snittet på byte av koppling härnere ligger väl runt 6500kr för låda ned och upp inkl en koppling och packboxbytet.
Såja.. härnedan nu då..

*P g a risken för kvalitetsproblem med växellådor, togs hösten 1993 ett beslut i “Support Planning Meeting” med marknadsbolagens representanter, att inte tillåta reparation av de manuella växellådorna M56 och M90 eller automatväxellådorna AW50–42, AW30–40 och AW30–43.
Detta innebär att endast reparation som kan utföras utan att öppna växellådorna är tillåtna. I övrigt hänvisas till utbyteslådor.
Servicehandböcker och reservdelskataloger anpassas efter ovanstående.*

Summa summarum. Återigen litar man inte på sina mekanikers jobb eller för den delen är man rädd för att få garantiåtaganden INUTI växellådorna. Det är alltid bättre att skylla på andra och få betalt en gång till för jobbet rent krasst.. :lol:
Användarvisningsbild
av Clayman
tjena, har en 855 -95a och det låter lite för mig med alltid o´ch kopplingen är trög somsatan o trycka ner men det måste vara wiren som kärvar... kan inte tänka mig att jag har hydraulisk koppling på den som den låter, låter som ett vanligt wire/fjäder knarr... ska serva bilen själv imorn och kolla lite på det när jag ändå håller på,, blir väldigt fundersam om den är hydraulisk för då är det ju nåt fel :P...
av *pettson*
Clayman skrev:tjena, har en 855 -95a och det låter lite för mig med alltid o´ch kopplingen är trög somsatan o trycka ner men det måste vara wiren som kärvar... kan inte tänka mig att jag har hydraulisk koppling på den som den låter, låter som ett vanligt wire/fjäder knarr... ska serva bilen själv imorn och kolla lite på det när jag ändå håller på,, blir väldigt fundersam om den är hydraulisk för då är det ju nåt fel :P...
850 finns inte med wire...

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]