- tor 14 jan 2016, 17:02
Sitter en jord framför batteriet också, mot strålkastaren alltså. Den sitter duktigt utsatt och ärgar rätt snabbt.
Moderator: Moderatorer
DayDreamer skrev:Du skulle även kunna mäta spänningen på batteriet samtidigt som någon försöker starta bilen. Sjunker spänningen kraftigt på batteriet så är nog startmotorn slut. Sjunker inte spänningen på batteriet så är det antingen ett jord fel eller spänningsfall någonstans.Ska se om jag har något här hemma att mäta spänningen med. Annars får jag ta och köpa en multimeter eller låna av någon.
Lucif3r skrev:Den Daydreamer föreslår är åt h-e för dyr mot vad man får.Ja den är väl lite i dyraste laget om man bara ska använda den enstaka gånger
Jag köpte min första MM lokalt, tror jag gav 80spänn för den eller så, under 100 iaf. Liknande har jag sett på nätet för så billigt som 50 spänn.
Den hade jag under måååånga år, mätte allt man normalt sett behöver(volt, ampere, resistans, transistorer osv), lösa mätprobar(=bra), hyffsat precis(dock långt ifrån min nya 800kr's MM, konstigt va?)
Den gav dock upp när jag väl började med lite mer seriösa elektronikbyggen, slutade mäta voltMen kan väl inte begära mer av en ~8år gammal billig MM :)
Men för en vanlig svenson duger en sån alldeles utmärkt.
edit: Här är en snarlik den jag hade: http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... r-lcd-mini
Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]
Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]