Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om nu felkoden ändrade sig när du tog bort givaren så kanske den är hel ?:-/ du borde kunna mäta upp givaren med en multimeter ohm mät den och se ifall det är någon resistans i den står det OL på multimetern när du resistans mäter den så är givaren skrot. Tror att det ska gå att mäta den iaf har dock ingen aning hur det ser ut där på 850.
av ulla245
Ja det kanske går , ska kolla på den i morgon , annars kan man väl ta passagerarsidans givare och prova , den är ju ingen felkod på .
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror att det bara är en givare till ECC det är det iaf på min bil men kolla på passagerarsidan för säkerhetsskull.
Användarvisningsbild
av js1
Om felkoden ändrar sig när du kopplar loss givaren tyder ju på att felet ligger i själva givaren och inte i kablaget. Du har en givare för respektive sida på din 850.
Om du skruvar loss givaren ser du fyra kablar. En röd och en svart till fläkten. Om du lägger 12V på dessa ska fläkten snurra. Den hörs inget så du får titta på fläkthjulet.
De två andra kablarna (blå) går till tempgivaren. Här ska du ha ca 10kohm i rumstemperatur. Har du 0 ohm eller OL (oändligt) är den kass. Förmodligen har du 0 ohm i din med tanke på felkoden.
När du kopplar loss givaren blir det istället oändligt motstånd i kretsen vilket styrdatorn också talar om för dig genom en ny felkod (öppen mot 12V)
Du kan ta givaren från andra sidan och prova som du skrev.

Jag har en liggande, den kan du få om du bor i Malmö :-)

Bild
av ulla245
Ja precis så ser givaren ut , jag tänkte också att det kanske är givaren som är trasig om koden ändrar sig , men jag är dålig på sånt här. Jag får prova göra som du skrev , Jag bor ju tyvärr lite långt bort , Södertälje :) men tack ändå.
av ulla245
Ja nu har jag mätt upp givaren , fläkten snurrar när man kopplar på 12 v , och dom blå kablarna visar ca 12 000 ohm , då måste det väl vara kablaget , jäkla elektronik :twisted: kan man dra en ny jord till den, hur då i så fall ?
Användarvisningsbild
av js1
Du skrev att du fick annan felkod när du tog bort givaren, det tyder på att felet ligger i komponenten. Prova att skifta givarna höger/vänster och se om felet följer givaren eller ligger kvar på samma sida.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Byt givaren det är ytterst sällan det är kabelbrott :)

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?