Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag (trådskaparen) tackar för all info jag fått. Jag tänker meddela i denna tråd vad jag tror har hänt, men har fått respit med reparationen så det dröjer ett tag.
Jag bor i västra Skåne och brukar leta delar på bilskrotarnas självplock. Jag skall nu leta upp en komplett höger drivaxel till min V70-99-10, man. växellåda. Jag undrar nu från vilka bilar jag kan plocka en axel. Har letat på de flesta bildelsfirmors hemsidor och lärt mig följande:
Den skall fästas med bult, ej mutter. Splinsen mot växellådan är ej samma på man. som på aut., dock är yttre knutarna samma. Upp till vilken årsmodell och tillverkningsmånad kan jag plocka?
Höger drivaxel hade lossnat från CV knuten. Antagligen har inte den C - formade låsringen greppat i sitt spår. Tänkte köpa en näve C - låsringar på Volvo. 88 kr styck - nej tack Volvo. Enligt säljaren är det samma låsring i knutarna som i innerändan av vänster drivaxel ( den som håller axeln kvar inne i växellådan) men detta stämmer inte. Knutarnas låsringar har runt tvärsnitt 2 mm diameter av typ pianotråd. Låsringen på v. drivaxels insida har fyrkantigt tvärsnitt och är bredare så det passar inte i knutens spår. Enligt reservdelskatalogen heter denna ring 1377060.
Är det nån som vet vad knutarnas låsring heter och var man kan köpa dem?
Antagligen är det en standard DIN ring enligt:
http://www.internordic.com/Produkter/La ... 98812.html
Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]

Dimljus v70 97

Du vill använda dimljus som DRL i ställe[…]

Vibration på höger sida

När jag åkte med utsliten ytterknut fic[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]