Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Du har endera ett laddningsproblem eller nåt som drar ur batteriet när bilen står.

Kolla systemspänningen på batteripolerna när motorn går och lyset, kupéfläkten och bakrutevärmningen är på. Minst 13,7 V eller därikring, inte under!

Om detta ovan är OK, måste du mäta ev tjuvström, men det innebär att man måste lyfta av en batteripol och det verkar göra vissa bilar helt konfysa, så jag vågar inte föreslå det.Om jag hade vågat, så skulle jag sagt att man låter bilen stå en timme, lyfter av minuspolen och kopplar in en Ampèremätare mellan polskon och batteripolen (+ till polskon och - till batteripolen). Läs av strömmen. Över 100 mA är suspekt i mina ögon, över 500 mA är definitivt inte OK.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hur ser dina körvanor ut? Många korta turer med bilen så hinner inte batteriet bli laddat och då behöver batteriet extra laddning imellanåt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag kör mest korta sträckor med min, och jag behöver allt ladda min minst en gång i månaden iaf. Eller behöver, jag GÖR det istället för att riskera att bli stående vid affären :lol: Det hände mig en gång med 945an innan jag hade en laddare... Det var pinsamt :roll: och dagen efter köpte jag mig en laddare, bästa 800kr jag investerat :-)-)

Men då är mitt batteri inte i det finaste skicket heller, varken på gamla 945an eller V70in.

Sen mår ju faktiskt batteriet bra utav att bli ordentligt uppladdat med jämna mellanrum, och förlänger livstiden markant.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hilmer skrev: Det där är en solenoid, inget relä!
Och vad är en solenoid, om inte ett stort relä? De flesta relän är ju elektromagneter i.
Användarvisningsbild
av Hilmer
SvenB skrev:
Hilmer skrev: Det där är en solenoid, inget relä!
Och vad är en solenoid, om inte ett stort relä? De flesta relän är ju elektromagneter i.

Och jag vill hävda att det är en enorm skillnad dom emellan, så därför tycker jag att man ska benämna det rätt.
av rid54
Wikipedia har ju också en åsikt (som avviker från min) om solenoider... Det verkar som bilbranschen tycker att solenoid är "grunkan som kopplar in startmotorn", medan ett relä bara är en elektriskt manövrerad strömbrytare.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Den rätta benämningen här i tråden vore väl kanske startmotorsolenoid, att använda solenoid ensamt eller kalla det för startrelä kanske kan förbrylla en aning.
av rid54
Hilmer skrev:Den rätta benämningen här i tråden vore väl kanske startmotorsolenoid, att använda solenoid ensamt eller kalla det för startrelä kanske kan förbrylla en aning.
:D köper jag...
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]