- ons 17 sep 2014, 21:24
Har provat ställa om kammen till 15grader före och problemet med att den hugger har försvunnit.
Den vill dock ändå inte hoppa igång ändå, kan det vara så att kammarna ändå ligger fel på nåt sätt?
Ett problem som dock uppstått nu är att nu får jag inga felkoder längre, utan får bara 1-1-1. Kan felkoderna bara försvinna sådär eller måste bilen på nåt sätt hoppa igång för att kunna hitta fel?
*pettson* skrev:Nej dom ska inte kunna hugga emot och tända på fel ställe.Motorn är nollad och vevaxeln sitter med markeringarna mot oljepumpen.
Men.. när en konvertering är inblandad blir jag skeptisk. För motorn som hör till bilen (rödblock) använder TDC som markering för kamremmen. Och den ska ha 15 grader före tändning om jag inte minns fel, vad gäller svänghjulspositionen.
Våra vitblockare har kamremmen sitter på 15 grader före.. och tändningen är stiftad till 15 grader före. Vanligaste felet är att ställa TDC på kamremmen på en vitblockare.
Har provat ställa om kammen till 15grader före och problemet med att den hugger har försvunnit.
Den vill dock ändå inte hoppa igång ändå, kan det vara så att kammarna ändå ligger fel på nåt sätt?
Ett problem som dock uppstått nu är att nu får jag inga felkoder längre, utan får bara 1-1-1. Kan felkoderna bara försvinna sådär eller måste bilen på nåt sätt hoppa igång för att kunna hitta fel?