Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tHORBJOERN
*pettson* skrev:Nej dom ska inte kunna hugga emot och tända på fel ställe.
Men.. när en konvertering är inblandad blir jag skeptisk. För motorn som hör till bilen (rödblock) använder TDC som markering för kamremmen. Och den ska ha 15 grader före tändning om jag inte minns fel, vad gäller svänghjulspositionen.
Våra vitblockare har kamremmen sitter på 15 grader före.. och tändningen är stiftad till 15 grader före. Vanligaste felet är att ställa TDC på kamremmen på en vitblockare.
Motorn är nollad och vevaxeln sitter med markeringarna mot oljepumpen.

Har provat ställa om kammen till 15grader före och problemet med att den hugger har försvunnit.
Den vill dock ändå inte hoppa igång ändå, kan det vara så att kammarna ändå ligger fel på nåt sätt?

Ett problem som dock uppstått nu är att nu får jag inga felkoder längre, utan får bara 1-1-1. Kan felkoderna bara försvinna sådär eller måste bilen på nåt sätt hoppa igång för att kunna hitta fel?
av *pettson*
Kammen? Kamaxlarna menar du?..
Dom ska nollas med tolk samtidigt som veven står på markering. Tänkte på en enklare sak. Du har satt rätt tändföljd ?
av tHORBJOERN
*pettson* skrev:Kammen? Kamaxlarna menar du?..
Dom ska nollas med tolk samtidigt som veven står på markering. Tänkte på en enklare sak. Du har satt rätt tändföljd ?
Insugskammen menar jag såklart, den jag flyttat en kugg. Körde med tolk från början när allt monterades. Av någon anledning måste det blivit fel då den mottände?! Provade därför flytta insugskammen en kugg och fick bilen att sluta hugga.

Har dubbelkollat femtiotolv gånger att tändföljden är rätt.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]