Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DilleBoy
DilleBoy skrev:
Perra83 skrev:Är alla luft och vacumslangar hela? Fritt flöde i avgassystemet? Turbotryck som det ska? Motorn ska inte låta som ett tåg.
avgassystemet verkar vara ett litet hål då fel kod på lambadan. Turbotryck hmm känner inte direkt att den kommer igång heller men när jag kör bilen så låter det som gammal bil typ hostar från röret. När jag trycker över 3tusen varv då hackar den.. funderar på att skrota bilen istället
Hittade felet, hela toppen är rakt av katastrof måste köpa en topp eller ett helt nytt motor. Om ni känner till någon 2.0 T5 så säg gärna till..
av DilleBoy
Lucif3r skrev:Hur vet du att toppen är kass då?

2.0 T5 har f.ö. samma topp som 2.3 T5.
en kompis till mig som är mekaniker kollade på bilen och provkörde den. hostar för mycket från avgasröret då sa han att dina ventiler är kass och att dina cylinder block är brända eller något liknade,

hmm har dom samma då kanske jag har tur o hittar en topp
av DilleBoy
Lucif3r skrev:Det enda som skiljer 2.0 och 2.3T5 är veven och stakarna.
Fast iofs... Det finns ju 2 2.0 "T5", en på 225kameler och en på 163 eller något sånt... Vilken har du?

jag har på 225 kameler, Jag går i tankarna om jag ska fixa bilen eller sälja den så som den är
av rid54
DilleBoy skrev:

en kompis till mig som är mekaniker kollade på bilen och provkörde den. hostar för mycket från avgasröret då sa han att dina ventiler är kass och att dina cylinder block är brända eller något liknade,

Kompressionstrycket är OK, men toppen är kass? Hm...
av DilleBoy
rid54 skrev:
DilleBoy skrev:

Kompressionstrycket är OK, men toppen är kass? Hm...
Känner samma sak hmm va ska man göra?? Köpa ny motor? köpa ny topp? felsöka den med datorn hos volvo?
av rid54
OK, vad vet vi?
1. Går på tomgång
2. Svarar dåligt på gaspådrag
3. Kompression OK (borde vara runt 10 bar och inte mer än 0,5 bar skillnad mellan cylindrar)

Tändningen måste ju funka, annars skulle ju inte motorn gå. Om bilen har fördelare och inte rotor och lock är bytta, byt dem. I övrigt är ju tändningen mestadels "funkar - funkar inte" och här tycks det ju funka, så problemet kanske inte är där.

Kompprov OK = ventilerna är inte trasiga/brända och cylinderloppen inte hopplöst dåliga. Står kammen rätt i förhållande till vevaxeln?

Bränsle kommer fram, åtminstone så det räcker till tomgång. Här kan det vara känsligt med några saker: Trycket i fuelrail. Lågt tryck = ingen effekt. Detta kan mätas via ett mättuttag. Det kan också vara igensatta spridare; bränslet som kommer igenom räcker till tomgång, men inte till körning.

Sedan kan det vara en mänd olika elektriska konstigheter, så att signalerna från LMM, gasspjäll, tempsensor, knacksensor, vevaxel- och kamaxelgivare endera inte kommer fram eller är svaga/störda. Dessa fel BÖR sätta felkod, men vem vet. I värsta fall är styrboxen sjuk. Att läsa ut felkoder är inte fel, i alla fall bör det göras innan man ger sig på att byta ut dyra komponenter.

Edit: Om bilen gick när den ställdes undan är det ju osannolikt med ett mekaniskt fel; metall är rätt hållbart. Bensin, däremot åldras och om inte tank och alla ledningar spolades ur kan det mycket väl vara nåt mög som fastnat på nåt dumt ställe. Om kamaxeln var lite styv att vridas första gången motorn skulle startas kanske kamremmen kuggat över?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Igensatt bränslefilter kan också vara en misstänkt bov. Speciellt eftersom bilen stått så länge.
Enklaste är ju att mäta upp trycket vid fuelrailen. Det ska väl vara runt 3bar har jag för mig. Är det det så är det bara spridarna som isf kan sätta stopp för bränslet in i motorn.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]