Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreasw skrev:
SubMarine skrev:Kolla så att det variabla insuget fungerar som det ska. Gör en sökning på forumet så hittar du nog något bra inlägg från användaren *pettson* om hur det fungerar och hur man åtgärdar det.
Jag gjorde det i våras, men är inte helt säker på att jag kopplade vacuumet rätt.
Hade denna på min Dropbox. Vet inte om den säger så mycket.

https://www.dropbox.com/s/cpn8vca4x0jc0 ... agrams.pdf
Jag förmodar att du har insug med 2 kanaler för varje cylinder, den vacuumstyrda kanalen skall öppna vid 2500 varv.

Mvh GK
Okej! Den trycker ändå på ganska bra när man trycker full gas. Men känns väldigt konstig ändå. Typ när man trycker ner gasen lite extra så växlar bara lådan ner men den behåller samma varvtal, tills man trycker ner gasen ännu mer. Då börjar den stiga :roll:

Men har ju som sagt ingen som helst erfarenhet utav automatväxellådor. Kanske är såhär dem ska vara?
I vilket skick är kamremmen och den hydrualiska spännaren? Nyligen bytt?
Det är en 21 år gammal bil som dessutom stått avställd i 3 år.
Kan hända att t ex avgas- eller insugskammen hoppat bara ett litet hack när du startade upp den efter dess 3-åriga dvala.
Det räcker för att den ska kännas lite slö och orkeslös, tändningen står ju då helt plötsligt inte rätt längre.

Och jo, detta är helt möjligt på en GLT-motor utan att någon ventil krockar med någon kolv eller så, jag har råkat ut för detta själv på en 92:a en gång i tiden.

Sedan kan ju katalysatorn vara igensatt som du säger, men du får ingen felkod eller så? Min teori är att då borde någon lampa lyda, typ lambda eller nåt.
Tror inte det är ngt fel på din automatlåda, det låter som något mer tändningsrelaterat i så fall.
Kamremmen är bytt. Inte den hydrauliska spännaren. Det var det förata jag gjorde. Den hade suttit där i över två kamremsintervaller :p

Jag använde tolkar till både kamarna och veven så jag fick den på noll.

Jag kanske får klocka bilen 0-100 och försöka komma på hur fort det ska gå när den gått 33 000 mil!

En gång förra veckan när jag skulle starta så fick jag en misständning som gjorde att motorn tvärstannade. Fick då köra på starten igen, tog lite längre tid att få igång den än vanligt. Men jag ska kolla om Kamremmen står rätt igen.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]