Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swedbank
bmwslangen skrev:Eftersom jag ändåså var ute på Returbilen idag så passade jag på att ta några bilder för att hålla isär och reda ut det här hur EGR och sekundära luftpumpen är dragna.

Låt oss börja med en översiktsbild där man ser båda systemen tydligt.
Blå pil visar hur luften kommer från luftpumpen via gummislangen och fram till en vakuumstyrd ventil som öppnas och gör att frisk luft pumpas in i avgaserna. Notera riktningen, luften injiceras in i avgaserna.
Röd pil visar hur avgaserna leds tillbaka (via en vakuumstyrd ventil som man inte kan se här) och hamnar precis bakom gasspjället. Notera riktningen, luften hämtas ifrån avgaserna.

Bild

Här är samma bild som ovan, fast från en annan vinkel där man ser vissa detaljer lite tydligare.
Ventilen som den blåa pilen går in i kontrollerar alltså när friskluft PUMPAS IN i avgaserna och är en del av det så kallade sekundära luftsystemet. Den här ventilen tror alla är EGR-ventilen, men det är alltså helt fel. Även många demonteringsfirmor har felaktigt denna ventil listad som EGR-ventil.

Bild

Exakt hur den friska luften går in i cylindertoppen verkar variera något. I nedanstående exempel så går luften in via ett rör mellan tredje och fjärde tändstiftshål. I samma bild kan man även skymta EGR-röret (röd pil).

Bild

Även ventilen som styr friskluften för det sekundära luftsystemet kan vara olika. Oftast så sitter den vakuumstyrda ventilen (och gissningsvis en backventil) i samma enhet som på bilden ovan.

Fast på vissa verkar det sitta endast en backventil närmast toppen
Bild

Och sedan sitter den faktiska vakuumstyrda ventilen på sidan vid kamaxelsensorn.
Bild
tack!! nu har jag mer kött på benen.. I dina bilder började jag nu fundera på om det är EGR ventilen som är borta.. ska slänga upp bilder på lörda när jag hämtat bilen så får du gärna hjälpa mig avgöra!
av bmwslangen
@swedbank : Ja, bilder är nog vad som behövs för att vara på den säkra sidan. Men för det mesta går det att klura ut var något ska sitta eller vad det är till för genom att kolla var den sitter fast i andra änden.

@andreasw : Nedjå, du har alldeles rätt! Bromsservot tar sitt vakuum från insuget, närmare bestämt precis efter gasspjället via en elbow-kontakt som verkar vara gjord i mässing eller annan gulmetall. Sen går det en någorlunda smal och lång gummislang till bromsservot. Det är bara att följa slangen från bromsservot så ser man var den sitter fast i insuget.

Fast trådskaparen frågar ju om en smal vakuumslang med lila färg - dvs den smala slangen du ser i förgrunden i den sista av mina bilder (den som går från solenoiden ovanför kylaren till den vakuumstyrda ventilen precis nedan kamaxelsensorn)

För att repetera - trådskaparen letar efter en smal lila-färgad vakuumslang (som börjar vid kylaren) och var andra änden ska sitta.

Det sekundära luftsystemet använder sig av en smal lila-färgad vakuumslang.
EGR-systemet använder sig däremot av en smal gul-färgad vakuumslang.
Senast redigerad av 1 bmwslangen, redigerad totalt 0 gånger.
av bmwslangen
Ser nu att alla mina bilder blivit croppade när jag gjorde länkar av dem. Så här kommer de uncropped också.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
av swedbank
bmwslangen skrev:@swedbank : Ja, bilder är nog vad som behövs för att vara på den säkra sidan. Men för det mesta går det att klura ut var något ska sitta eller vad det är till för genom att kolla var den sitter fast i andra änden.
tack!

en fråga.. hur ser den där luftpumpen ut? är det denhär:
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=J-L202842 ?
av bmwslangen
swedbank skrev:
bmwslangen skrev:@swedbank : Ja, bilder är nog vad som behövs för att vara på den säkra sidan. Men för det mesta går det att klura ut var något ska sitta eller vad det är till för genom att kolla var den sitter fast i andra änden.
tack!

Yes, det där är luftpumpen. Sitter längst ned till vänster i motorutrymmet, under batteriet kan man säga.
av swedbank
bmwslangen skrev:
swedbank skrev:
tack!

Yes, det där är luftpumpen. Sitter längst ned till vänster i motorutrymmet, under batteriet kan man säga.
tacktack!
av swedbank
bmwslangen skrev:Du är det nog samma motor som jag har - är det B5254S motorn du syftar på?

Har själv en 855 -96 med B5254S-motorn med Motronic 4.4 styrsystemet.
Denna motor har inte någon EGR, iallafall inte på svenska 850/855 96'or mig veterligen.
http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=2274

vad ska sitta här? :) där jag knutit ett snöre runt..:)
av bmwslangen
swedbank skrev:
bmwslangen skrev:Du är det nog samma motor som jag har - är det B5254S motorn du syftar på?

Denna motor har inte någon EGR, iallafall inte på svenska 850/855 96'or mig veterligen.

Där ska sitta ventilen för det sekundära luftsystemet.

Den konfigurationen som du visar på bilden ser likadan ut som på min, dvs röret går mer mot grenröret än topppen. Eftersom du verkar ha samma konfiguration som jag, så ska jag se om jag inte kan ta någon bild bak på min motor och visa hur det ser ut.

Jag visade ju tidigare att det finns en annan variant av hur röret går, där det istället för att gå ner mot grenröret går in mot toppen istället (se bild länst ned). Varken du eller jag har denna variant, jag bara visar hur det kan se ut på andra motorvarianter.

Bild
av swedbank
bmwslangen skrev:
swedbank skrev:

Där ska sitta ventilen för det sekundära luftsystemet.

Den konfigurationen som du visar på bilden ser likadan ut som på min, dvs röret går mer mot grenröret än topppen. Eftersom du verkar ha samma konfiguration som jag, så ska jag se om jag inte kan ta någon bild bak på min motor och visa hur det ser ut.

Jag visade ju tidigare att det finns en annan variant av hur röret går, där det istället för att gå ner mot grenröret går in mot toppen istället (se bild länst ned). Varken du eller jag har denna variant, jag bara visar hur det kan se ut på andra motorvarianter.

Bild
med risk för att låta efterbliven å trög.. Kan du hjälpa mig å hitta dendär ventilen? på typ laga.se
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]