Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Och nu när du säger det så tänker jag på alla som får just sådana koder som klagar på felaktig signal från just LMM. Och då är det väl oftast luft eller vacuumläckage, och inte fel på LMM. Så jag, med min begränsade erfarenhet, säger också: kolla sonden, framförallt den främre reglersonden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Carlhkh skrev:Det var den förra ägaren som bytte båda sonderna, så jag har faktiskt ingen aning om detta, men förmodligen ja.

*sounds of skepticism*... 99.9% av fallen så stoppar folk dit universalsonder, som fungerar kanske 10mil innan bilen inser att den får helt fel signaler :roll:
av BjarneJ
Lucif3r skrev:
Carlhkh skrev:Det var den förra ägaren som bytte båda sonderna, så jag har faktiskt ingen aning om detta, men förmodligen ja.

*sounds of skepticism*... 99.9% av fallen så stoppar folk dit universalsonder, som fungerar kanske 10mil innan bilen inser att den får helt fel signaler :roll:
På grund av egna dåliga erfarenheter får jag instämma. Det säljs och marknadsförs en uppsjö av billiga lambdasonder, men gemensamt för de flesta är att de inte är kalibrerade för att passa på Volvobilar Har själv experimenterat med Biltemas, med det resultatet att jag i slutändan fick gå till Volvo och köpa original. Hade jag köpt original från början hade jag sparat kostnaden vid Biltema. Köpar numera till 99% endast originaldelar då det tjänar hem sig i längden
av Carlhkh
Så om jag förstått allt rätt så anser ni att jag bör se över lambdasonderna? Eller iallafall den främre eftersom det är den som jag har felsignaler på. Kan det då vara lambdasondernas fel att bilen går fett?
av Carlhkh
Hej

En snabb uppdatering.

Efter att ha snackat runt lite med folk och mekaniker så valde jag att först byta luftmassemätaren. Köpte då en luftmassemätare med ett annat artikelnummer än det som satt i bilen innan eftersom jag inte hittar någon luftmassemätare med samma artikelnummer som den som redan satt i bilen. Luftmassemätare satt i en Volvo 850 GLT från 95 och det artikelnummret som var på den var det samma som på dem flesta luftmassemätare på bildelsbasen, samt även det artikelnummret mekanikern sa att jag skulle ha.

Satte in den nya luftmassemätaren i bilen och den gick förjäkla dåligt. Den var svårstartad och gick otroligt konstig, skit rent ut sagt. Kan det då vara så att problemet inte sitter hos luftmassemätaren utan att det faktiskt är lambdasonden som är felet, som ni sa. Eller kan det bero på att luftmassemätaren inte var 'likadan'. Vad är det för jäkla luftmassemätare som sitter i bilen :cry:

Jag har fortfarande inte hittat någon luftmassemätare med samma artikelnummer som den ordinarie har, varken mekaniker eller någon jag pratat med hittar en sådan.

Borde jag nu se över lambdasonden?

/Carl
av *pettson*
Nu kan man ju inte ta nåt nummer på måfå. Det är rätt, eller fel.
Tydligen fel när du valde. Den som satt var antagligen en eftermarknads no name.
Å andra sidan kan du enkelt slå fram vad som SKA sitta i bilen på två sätt för att verifiera.

1 slå ditt regnr på bildelsbasen. Välj fram så du kommer till massmätare. Filtrera på din årsmodell och årtal. Nu kan du se ett boshnummer framträda som söknummer. Gå till mekonomen och autoexperten slå regnr o se om det är numret du fått innan. Stämmer det ska du nu ha rätt nummer. Nu kan du köpa det där du önskar
av Carlhkh
Jag kanske var lite otydlig. Den luftmassemätaren jag köpte har det artikelnummer som mekanikern sa att jag skulle ha, och dem på mekonomen säger samma sak, och det var därför jag köpte en luftmassemätare med det artikelnummret. Dock så är det inte samma artikelnummer på min ordinarie luftmassemätare för jag hittar ingen luftmassemätare med samma artikelnummer och det tycker jag verkar jättekonstig.

Artikelnummer på den som ska passa till min bil: 0 280 217 002
Artikelnummer på den som sitter i bilen nu: 664 25 3 A (Hittar INGEN luftmassemätare med detta nummer, inte ens mekanikern hittade något med detta artikelnummer)

Tydligen så var det inte rätt luftmassemätare och hur ska jag nu göra? Jag har letat överallt efter en luftmassemätare som sitter i min bil nu.

Ska jag kanske titta över lambdasonderna istället och klarställa att det är rätt grejer?

Tack för svaret förresten!
/Carl
av NilsO
Det ställe där man har störst chans att få rätt svar är på Volvo, som har uppgifter för varje enstaka bil som tillverkats. Är bara personen i reservdelsdisken någorlunda kunnig och ostressad brukar man kunna få svar på sådana frågor.

Jag har annars tyckt att den här katalogen är användbar: https://www.bosch-automotive-catalog.com/
En lite snabb koll där ger ett annat förslag på luftmassemätare än 0 280 217 002 till 850 GLT -97 – men det är nog bättre du söker själv som har alla uppgifter om bilen.

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]