Alla sådana fall som detta brukar hamna hos Arn (vid) ev tvistemål. Arn beslutar sedan om vilket utslag som ges antingen får kunden rätt eller inte.
Nej jag har inte läst något utan lärt mig på det hårda sättet. Har haft ett allvarligt fall själv som gick till Arn. Man fick börja med att uppsöka konsument
ombudsman och tala med denne samt fylla i de blanketter som konsument ombuds mannen bifogar.(JURISTEN/LÖVET ni får gärna berätta mer om konsumetköplagen då den skulle varigt till kundens fördel om den nu skulle fungera så som sagts ovan?.) Det var en helt ny motorcykel motor jag hade köpt av en mc skojar firma för 50 mackor. Säljaren har om jag inte missminner mig rätt till 3 avhjälpnings försök av felet/felen enl konsumentköpslagen.
Men enl min erfarenhet samt vad konsument ombuds mannen sade så händer ej mer än att säljaren hamnar på svarta listan under förutsättning
att kunden vinner hos Arn. Detta händer om säljaren struntar i Arns beslut om ev ersättning eller fungerande reparation eller pengar tillbaka till kunden. Beslut skickas av Arn till båda parter.
Vid tvistemål har vardera parten en viss tid på sig att svara på mot partens inlagor till Arn.
(Jag är även nyfiken på köplagen som nämnts ovan?.)
(Jag undrar även hur man skulle bevisa att ovan sagda lampa ej lös vid köpet kan du berätta det lövet?.)
Nu till verkligheten en ful bilnasare struntar högaktnings fullt i lagboken i konsumentsköpslagen i ev köplag i Arn i en jurist. Och ev domstols beslut.
Vilket i sin tur betyder att man får försöka ta det i tingsrätten och vinner man inte får man själv stå för alla kostnader.
Dessa kostar troligen mycket mer än att skaffa en annan bil eller reparationer i detta fall

.
Vidare så är oftast så att tingsrätten stödjer sig på Arns utslag bra/dåligt utslag vilket gör det lättare för tingsrätten och inbilla er ej att tingsrätten bryr sig om dig som kunden. Arn ska hålla sig till defekta brödrostar och dylikt. Bil och motor är ej något de verkar begripa sig på trots att de har sk experter till detta område.
Detta är vad jag fått lära mig men jag vet ju tydligen inte så mycket så berätta gärna hur det går till. Det vore intressant med mer info om detta ämne.
Det är lika bra o lägga ner hela skiten.