Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En följdfråga. Mitt ladd peakar på ca 1bar, men sjunker snabbt och lägger sig på 0,7 bar. Menar du nexus att din håller 0,8-1bar konstant eller sjunker ditt ladd också på högre varv?
Med tanke på att ett 15g-agg börjar smågrina vid 1bar ladd så lär ju inte fjutt 13t'n som sitter i LTT må bättre. Om inte annat så lär den garanterat bara pumpa varmluft, vilket betyder stor effektförlust.

Nexus ladd har ju en rejäl differans på hela 0.2bar, vilket tyder på att turbon inte orkar hålla laddet ordentligt, eller att bilen klipper laddet pga. för hög temperatur på luften(=mindre syre).

Att få ut nå stabila 1bar med effektvinst på ett 13t agg är tämligen omöjligt, det är helt enkelt ett för litet agg för det. För 1bar stabilt behöver man minst ett 16t-agg, men även dom orkar bara med upp till ca 1.2bar innan effekten snabbt försvinner.
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
Sa bara att min laddar 0,8 eller 1.0 bar beroende på vilken Turbomätare som används. Sen har jag ett 13T på min :wink:
De peakar upp mot 1,0 men ligger stadigast på 0,8 genom registret...
13g sitter i min iaf. Nej. Det är ju ett litet agg. Dock har jag haft 12t agg i S40 som orkat hålla 0.9bar utan problem. Samma mina x40 som haft 14t agg har legat på 1.2bar utan problem. Tycker att mitt agg borde orka hålla iaf 0.8 utan större problem. Kan ju dock vara lite sliten.
sweddan skrev:13g sitter i min iaf. Nej. Det är ju ett litet agg. Dock har jag haft 12t agg i S40 som orkat hålla 0.9bar utan problem. Samma mina x40 som haft 14t agg har legat på 1.2bar utan problem. Tycker att mitt agg borde orka hålla iaf 0.8 utan större problem. Kan ju dock vara lite sliten.
Tänk dock på att själva trycket inte är så intressant utan snarare den faktiska luftmängden som turbon pumpar. I dina X40s saknar du ju minst 0.5l cylindervolym och har antagligen mindre insug etc.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Precis, och ett mindre agg pumpar varmluft tidigare än ett större, och varm luft innebär lägre effekt.
Sen spelar det ingen roll om du laddar 0.1bar eller 4bar, är luften för varm så tappar du bara effekt istället. Du blir säkerligen lurad av turbo-accet som kommer och tror "herrejösses vilken effekt!!!!!", medans du i verkligheten blir omkörd av en pensionär med rullator :roll:

Och sen har ju x40 som sagt en cylinder mindre och mindre motorvolym, så det är knappast en bra jämnförelse med dessa motorer. Möjligen att dom går att jämnföra med 2.0 T5 som jag har, men då skiljer det fortfarande 1 cyl, plus att dom laddar 0.8 orginal på ett 16t-agg.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]