Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perman
lardan skrev:När du köper regumerade däck skall du ha klart för dig att stommen i däcket redan rullat över 4000mil. Ta hellre ett lån och köp nya däck av känt märke. Att köpa beg. är ofta en dålig affär då det blir dyrare per mil. I detta fallet anser jag att kvalitet=säkerhet.
Jo, jag vet att regummerade däck har sina begränsningar. Livslängden är väl heller inte densamma som på ett helt nytt däck. Hade även ett okänt regummerat däck hos däckonline.se för 405 kr som alternativ, men avråddes av kompisar att köpa okända däck på nätet. Tydligen så kan det vara problem att balansera dessa ibland. Elite och AGI är svensktillverkade garantiregummeringar som bara använder stommar från Michelin och Continental, eftersom dessa tydligen är de enda stommar som duger till regummering. Nya däck för 3000 kr eller mer var tyvärr utanför min ekonomiska räckvidd. Mitt val är i alla fall bättre än att köpa begagnat, då man inte vet hur däcken körts.

Mvh,

/Per
Användarvisningsbild
av Anders E
Volvo S/V70 är ibland även typade med 205/55-16.
Min S70 2,5T-98 var det i alla fall.

Denna dimensiom är ju betydligt billigare än 205/50-16 då denna
dimension är vanligare.

Min Volvo-handlare hade kampanj på Nokian 205/55-16 för 785:-/st.

Jämför så får du se........
Användarvisningsbild
av Perman
Anders E skrev:Volvo S/V70 är ibland även typade med 205/55-16.
Min S70 2,5T-98 var det i alla fall.

Denna dimensiom är ju betydligt billigare än 205/50-16 då denna
dimension är vanligare.
Dessutom så går ju bilen ngt mjukare med 55 profil och däcken slits lite mindre eftersom de inte behöver rulla lika många varv. Med 205/55-16 i stället för 205/50-16 som normalt rekommenderas så ökar rullomkretsen endast med 3,3 % vilket håller sig inom marginalen ± 5 %.
Anders E skrev:Min Volvo-handlare hade kampanj på Nokian 205/55-16 för 785:-/st.

Jämför så får du se........
Det var ett mycket bra pris, men med monteringsavgiften så hade det ändå varit utanför min ekonomiska räckvidd. Har också sett kampanjpriser på nätet på just Nokian. Undrar om det är nån utgående däcksmodell som dom säljer ut? Behöver väl inte vara sämre för det kanske...

Mvh,

/Per
Användarvisningsbild
av Perman
Vill bara meddela att nu sitter det fyra nya Elite garantiregummeringar i dim. 205/55-16 på bilen, och den går som en dröm. Trodde inte att det skulle vara sån skillnad med sommardäck. 2.640 kr blev totalkostnaden med montering på befintliga fälgar och balansering. Vill också passa på att tacka alla som kommit med förslag.

Mvh,

Per
RINMÄRKEN I LACKEN UNDERSPEGLARNA

Hej Kollar här finns säkert nån […]

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]