Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 232Divers
hej.. lämnade igår in bilen för urkoppling av airbag på passagerarsidan på min 855:a och idag upptäckte jag att färddatorn uppförde sig konstigt.
Den funktion som ska visa vad bilen förbrukar i snitt på 100 km har börjat istället att visa vad bilen förbrukar var 100:e meter. grym skumt. nån som har en aning vad det kan vara för bök? är det då volvos skylldighet o fixa det eftersom den började tjorva direkt efter att bilen varit inne på verkstan där.
Användarvisningsbild
av dahumbug
Det kan inte vara så att den mäter förbrukning per 100 miles (m)?
Kommer inte ihåg hur det såg ut bakom färddatorn då jag monterade den men det kan ju tänkas att det finns en switch där, precis som på en termometer, Celsius och Fahrenheit....

Lycka till!
Användarvisningsbild
av dahumbug
Ooops... såg inte att det var airbagen på passagerarsidan.... skumt, mycket skumt.... hur vet du att den mäter förbrukning per 100 meter egentligen??
Användarvisningsbild
av 232Divers
jag to g på ett ungerfär (100 meter).. den ska visa i snitt på en längre sträcka.. men som den är nu så fladrar den bara fram o tillbaka..
Användarvisningsbild
av #27
Är de inte så att du ska vrida lite på färddator knappen???
Användarvisningsbild
av 232Divers
#27 skrev:Är de inte så att du ska vrida lite på färddator knappen???
jo! det finns flera lägen på färddatorn.. finns ju den läge som visar vad motorn förbrukar under körningen. men den som ska visa vad den förbrukar i snitt på 100km är helt knasig. blir o lämna in bilen på verksatn igen o skälla ut de där i#ioterna. ( han som kopplade ur airbagen var ny kille på verkstan o hade aldrig gjort det tidigare, så det som skulle ta 1 timme tog 4.)
Användarvisningsbild
av #27
232Divers skrev:blir o lämna in bilen på verksatn igen o skälla ut de där i#ioterna. ( han som kopplade ur airbagen var ny kille på verkstan o hade aldrig gjort det tidigare, så det som skulle ta 1 timme tog 4.)
Tips att skälla löser inte många problem fråga vad som har hänt sen förstår jag att du är besviken..
Användarvisningsbild
av dahumbug
Färddatorn är ju nollställd i och med att de lagt av minuspolen på batteriet i samband med att de jobbade med airbagen. Det är ju inte konstigt att medelförbrukningen går från 00.0 till 26.0 på hundra meter. Du hinner ju inte mer än accelerar upp innan du stannar. Med den typen av körning under 100 km så drar den sannolikt 26.0 liter / 100 km (eller vad det nu står).

Mitt tips är att du nollar färddatorns alla minnen, åker ut på en landsväg och kör ett par mil "normal" körning. Jag garanterar att den kommer att ha ett snitt som stämmer då den mäter på den totala sträckan.

Jag kan utan problem få min faärddator att komma upp i 45.6 liter / 100 km om jag nollar datorn och accelerar hårt i 100 meter och sen läser av den.

Lycka till och jag hoppas du förstår mitt resonemang...
Användarvisningsbild
av 232Divers
dahumbug skrev:Färddatorn är ju nollställd i och med att de lagt av minuspolen på batteriet i samband med att de jobbade med airbagen. Det är ju inte konstigt att medelförbrukningen går från 00.0 till 26.0 på hundra meter. Du hinner ju inte mer än accelerar upp innan du stannar. Med den typen av körning under 100 km så drar den sannolikt 26.0 liter / 100 km (eller vad det nu står).

Mitt tips är att du nollar färddatorns alla minnen, åker ut på en landsväg och kör ett par mil "normal" körning. Jag garanterar att den kommer att ha ett snitt som stämmer då den mäter på den totala sträckan.

Jag kan utan problem få min faärddator att komma upp i 45.6 liter / 100 km om jag nollar datorn och accelerar hårt i 100 meter och sen läser av den.

Lycka till och jag hoppas du förstår mitt resonemang...
du hade rätt.. tack för tipset.. var lite orolig ett tag.. =)

Finns ingen hydralik i spegeln.

Funktionen heter "Double Lock" och aktiv[…]

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]