Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av astol
#73220
Fick förhöjt lambdavärde på bilprovningen i dag 1.06 (övre gräns 1,04).
Har förstått att det kan bla bero på läckande avgassystem, men jag tror mitt är tätt, skall kolla i morrgon.
Kan det bero på något annat tex tät vevhusventilation mm. :???:
Tacksam för svar.
Vh Astol.
av Beckis
#73250
astol skrev:Fick förhöjt lambdavärde på bilprovningen i dag 1.06 (övre gräns 1,04).
Har förstått att det kan bla bero på läckande avgassystem, men jag tror mitt är tätt, skall kolla i morrgon.
Kan det bero på något annat tex tät vevhusventilation mm. :???:
Tacksam för svar.
Vh Astol.
Övre gräns lambda är 1.03.....och är värdet luft/bränsle.....står allt rätt till ska det ligga på 1.00
Vad hade du för andra värden, HC, CO m.m?

Det kan ju va lambdasonden som e kass lr att nån kabel till den är kass

Hur många mil har katen gått? Hur långt har bilen gått?

Hur går bilen i övrigt, som vanligt, känns den trött, om du varvar ur den?

Om vevhusventilation är tät har jag för mig att du borde få högt HC värdet...EJ SÄKER!
av astol
#73504
Hej .
Bilen har rullt 20 000 mil motorn går finfint.
HC: 001
CO: 0,0
CO2500: 0,0

Är det lambdasonden somstyr bränsle/ luft blandningen eller mäter den enbart? :o
av Beckis
#73507
astol skrev:Hej .
Bilen har rullt 20 000 mil motorn går finfint.
HC: 001
CO: 0,0
CO2500: 0,0

Är det lambdasonden somstyr bränsle/ luft blandningen eller mäter den enbart? :o
hej

i övrigt verkar ju det vara ok

lambdasonden mäter och styr kan man väl säga, den mäter och skickar sen signal till styrboxen om hur det ligger till som då ändrar blandningen ifall det behövs. är den då helt lr delvis trasig blir det ju inte så bra :-P
av astol
#73540
Tackar för svar, hör av mig när jag vet felet.
Vh Astol.
av onm
#73675
Jag hade 1,09 vid senaste besiktningen (förhöjt värde=för mkt syre i avgaserna) och var tvungen att ombesiktiga för detta. Mina tips är följande:
Täta avgassystemet, leta noga. Mitt läckte längst bak, där det sista röret sitter påträtt (den korta bit som sticker ut längst bak).
Så åkte jag till ombesiktningen, mätte upp 1.06, så visst hade min lagning gjort verkan. Och då kommer tips två:
Leta upp en annan besiktningsman....för han som ombesiktigade bilen sa att han aldrig underkänt en bil för detta! Han menade att minsta lilla läckage gör att lambdavärdet höjs. Så han skrev i stället 1,04 i protokollet=godkände bilen men med en "värt att veta punkt" om mitt förhöjda värde.
av *pettson*
#73766
onm skrev:Jag hade 1,09 vid senaste besiktningen (förhöjt värde=för mkt syre i avgaserna) och var tvungen att ombesiktiga för detta. Mina tips är följande:
Täta avgassystemet, leta noga. Mitt läckte längst bak, där det sista röret sitter påträtt (den korta bit som sticker ut längst bak).
Så åkte jag till ombesiktningen, mätte upp 1.06, så visst hade min lagning gjort verkan. Och då kommer tips två:
Leta upp en annan besiktningsman....för han som ombesiktigade bilen sa att han aldrig underkänt en bil för detta! Han menade att minsta lilla läckage gör att lambdavärdet höjs. Så han skrev i stället 1,04 i protokollet=godkände bilen men med en "värt att veta punkt" om mitt förhöjda värde.
jag håller med fullständigt..
Byt besiktningsman.. är det fel på värdena så är det. Det ska han INTE skriva om..
Och yes det är riktigt viktigt att systemet är tätt.
En besiktningsman värd sitt yrkesnamn petar inte på värdena när han antecknar.. 1.03 är högsta godkända värde på din bil och lyckas han godkänna 1.04 är han inte bara dum i huvudet utan han vet tydligen inte vad värdena står för..
Om alla värdena som mäts i din bil sammantaget stämmer så får du det ideala värdet för din kat. alltså LAMDA 1
Om nåt värde avviker så avviker också din reningsgrad i katalysatorn.
därför godkänns 0.97-1.03 det är så nära 1.0 som man kan begära.
även om felet är längre bak på systemet så dras restsyre in där och lamdavärdet blir högt (klen bränsleblandning gör samma sak)
Och naturligtvis så skriker maskinen rakt ut.. enligt denna har du för mycket syre på vägen ur din katalysator (den vet ju inte om det är hål på systemet EFTER kat).
Kanske är det bättre att man läser på vad avgasvärden egentligen är för nånting istället för att ändra på det som faktiskt fungerar..
Här är en länk till BRA information om avgasmätning och hur man tolkar värden.
http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm
av astol
#95643
Hej jo jag skulle ju höra av mig när jag viste felet.
Kollade avgassystemet och allt var ok.
Tömde i 1L metanol i tanken och körde upp och besiktade.
Perfekta värden vet inte om det va metanolen men eller om det va fel på bilprovningens mätutrusning vid första besiktningen?
1 L Metanol blir det nog näsa gång i allafall.
:D
av J00r
#98482
Funkar lika bra att tanka i typ hälften e85 och hälften 95 oktanig bensin.
av *pettson*
#98509
J00r skrev:Funkar lika bra att tanka i typ hälften e85 och hälften 95 oktanig bensin.
Gör en avgasmätning o notera alla värdena på tomgång och på 2500
Gör om med etanol i tanken enligt din blandning. Får du samma värden. Kasta utrustningen.
Etanolen är bra till en del värden. Och betydligt sämre för andra värden.
Hög hc är ju bra att späda. Men om du har högt syreöverskott? Hur gör du då med etanol?
Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]