onm skrev:Jag hade 1,09 vid senaste besiktningen (förhöjt värde=för mkt syre i avgaserna) och var tvungen att ombesiktiga för detta. Mina tips är följande:
Täta avgassystemet, leta noga. Mitt läckte längst bak, där det sista röret sitter påträtt (den korta bit som sticker ut längst bak).
Så åkte jag till ombesiktningen, mätte upp 1.06, så visst hade min lagning gjort verkan. Och då kommer tips två:
Leta upp en annan besiktningsman....för han som ombesiktigade bilen sa att han aldrig underkänt en bil för detta! Han menade att minsta lilla läckage gör att lambdavärdet höjs. Så han skrev i stället 1,04 i protokollet=godkände bilen men med en "värt att veta punkt" om mitt förhöjda värde.
jag håller med fullständigt..
Byt besiktningsman.. är det fel på värdena så är det. Det ska han INTE skriva om..
Och yes det är riktigt viktigt att systemet är tätt.
En besiktningsman värd sitt yrkesnamn petar inte på värdena när han antecknar.. 1.03 är högsta godkända värde på din bil och lyckas han godkänna 1.04 är han inte bara dum i huvudet utan han vet tydligen inte vad värdena står för..
Om alla värdena som mäts i din bil sammantaget stämmer så får du det ideala värdet för din kat. alltså LAMDA 1
Om nåt värde avviker så avviker också din reningsgrad i katalysatorn.
därför godkänns 0.97-1.03 det är så nära 1.0 som man kan begära.
även om felet är längre bak på systemet så dras restsyre in där och lamdavärdet blir högt (klen bränsleblandning gör samma sak)
Och naturligtvis så skriker maskinen rakt ut.. enligt denna har du för mycket syre på vägen ur din katalysator (den vet ju inte om det är hål på systemet EFTER kat).
Kanske är det bättre att man läser på vad avgasvärden egentligen är för nånting istället för att ändra på det som faktiskt fungerar..
Här är en länk till BRA information om avgasmätning och hur man tolkar värden.
http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm