- ons 11 apr 2007, 14:34
Hej!
Vet att det är en gammal tråd men har precis köpt en 855 och fick just detta problem. Kanske kan det hjälpa någon med en 855:a att spara pengar.
Lite nyfiken blev jag efter att ha kollat vad denna reservdel kostar och skruvade isär skiten.
När väl motorn är nerplockad upptäcker jag att locket till växel är nitad. Borra bort dessa och bänd upp locket. Den ingående axeln från motorn går via ett plastkugghjul till utgående axel. Den utgående axeln är splintad in i plastdrevet. Det som händer är att konstruktionen är för dålig och splinten i plastdrevet förstörs varav axel snurrar i plastdrevet.
Gjorde följande:
1. Bankade ur axeln ur plastdrevet och borrade upp ett hål horisontalt med locket igenom axeln locksidan till. Samma igenom plastdrevet i den lilla plastförhöjningen samt ett hål igenom plastdrevet, strax innanför den kopparförsedda ytan på baksidan.
2. Bokade och trädde igenom en rostfri rund spik och bankade tillbaks axeln. Den bokade delen på spiken går nu igenom plastnavet och funkar som kraftöverföring.
3. Borrade ur alla nitar och satte M4 genomgående skruvar istället.
Det hela har funkat felfritt i ett par månader nu och jag tjänade 1000:- på en timmes arbete.
Vet tyvärr inte hur man visar bilder på konstruktionen så jag hoppas att jag förklarat någerlunda.
Peter
Volvo 855 GLT -97
Volvo 940 GLE -94