Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bohhaa
#46040
var ute och körde när jag upptäckte att tornkar armen bak inte funka stanna på en parkering för att kolla. då visar det sig att om man hjälper armen lite med ett finger så orkar den veva men ej för egen maskin, så jag undrar om det är motorn som gett sig och bara ger lite kraft eller om det är någe annat strul. Det konstiga är ju att den funkar men bara inte orkar "torka"själv
av SweSA
#46041
Testa med att smörja upp axel.
I sämsta fall får du byta torkarmotor.

SweSA
Användarvisningsbild
av Tomas O
#46081
Bohhaa skrev:var ute och körde när jag upptäckte att tornkar armen bak inte funka stanna på en parkering för att kolla. då visar det sig att om man hjälper armen lite med ett finger så orkar den veva men ej för egen maskin, så jag undrar om det är motorn som gett sig och bara ger lite kraft eller om det är någe annat strul. Det konstiga är ju att den funkar men bara inte orkar "torka"själv


min är så också, motorn är uppbränd
av Bohhaa
#46121
jaha då är det bara att köpa ny motor då
bore finnas på skroten billigt
av peterjn
#98299
Hej!

Vet att det är en gammal tråd men har precis köpt en 855 och fick just detta problem. Kanske kan det hjälpa någon med en 855:a att spara pengar.
Lite nyfiken blev jag efter att ha kollat vad denna reservdel kostar och skruvade isär skiten.
När väl motorn är nerplockad upptäcker jag att locket till växel är nitad. Borra bort dessa och bänd upp locket. Den ingående axeln från motorn går via ett plastkugghjul till utgående axel. Den utgående axeln är splintad in i plastdrevet. Det som händer är att konstruktionen är för dålig och splinten i plastdrevet förstörs varav axel snurrar i plastdrevet.
Gjorde följande:
1. Bankade ur axeln ur plastdrevet och borrade upp ett hål horisontalt med locket igenom axeln locksidan till. Samma igenom plastdrevet i den lilla plastförhöjningen samt ett hål igenom plastdrevet, strax innanför den kopparförsedda ytan på baksidan.
2. Bokade och trädde igenom en rostfri rund spik och bankade tillbaks axeln. Den bokade delen på spiken går nu igenom plastnavet och funkar som kraftöverföring.
3. Borrade ur alla nitar och satte M4 genomgående skruvar istället.
Det hela har funkat felfritt i ett par månader nu och jag tjänade 1000:- på en timmes arbete.
Vet tyvärr inte hur man visar bilder på konstruktionen så jag hoppas att jag förklarat någerlunda.

Peter
Användarvisningsbild
av Pgr
#98422
Köp en ny torkararmatur på skroten, fick tag i en som såg näst intill ny ut, kostade mig 350 kr.
Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]