Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersiurskogen
Hej.
Jag har stora problem med min 850 med B5234t5-motor. Det började för någon månad sedan med att bilen blev lite tjurig att starta när den var kall, det blev värre och värre. Till slut fick jag nästan köra slut på batteriet innan den startade. Det var värst när motorn var kall, så jag bytte temperaturgivaren, vilket inte hjälpte ett dugg.
Någon sa att det kunde bero på startspärren, immobilizern, så jag kopplade bort den, därefter startar motorn inte alls. Jag kopplade in immobilzern igen, det hjälpte inte heller. Nu går den inte igång, över huvud taget.
Kollade bränsletryck, som finns. Pumpen går några sekunder när man slår på tändningen, och fortsätter sedan när man kör på startmotorn.
Kollade gnistan, finns bara sporadiskt. Om man kör på startmotorn så kommer det ett par gnistor, sedan inget, sedan inget, sedan några gnistor, sedan inget, osv.
Har mätt upp så att jag har 12 volt på röda kabeln vid tändspolen, finns.
Bytte kamaxelgivare, hjälpte inte.
Bytte svänghjulsgivare, hjälpte inte.
Bytte fördelarlock och rotor, hjälpte inte.
Bytte tändspole med tändmodul, hjälpte inte.
Bytte styrbox, hjälpte inte.
Har mätt kablarna från kamaxelgivare till styrbox, är hela.
Har mätt kablarna från svänghjulsgivaren till styrbox, är hela.
Har mätt kablarna från styrboxen till tändmodulen, är hela.
Har mätt så att jordningen mellan batteri och motorblock är ok, ca 0,0 ohm. Spänning mellan motorblock och batteriets minuspol är ca 0.12 volt när man kör på startmotorn. Spänningen till tändspolen sjunker till ca 11 volt. Spänningen till styrboxen ligger också runt 11 volt när man kör på startmotorn.
Felkoder i A2 är bara 3.2.5 vilket betyder "minnesförlust" vilket ju är naturligt eftersom den har varit bortkopplad längre tider.
Är det någon som har tips på flera saker som jag bör byta eller kolla.
Jag är innerligt tacksam för alla idéer eftersom jag har slut på mina egna.
Ha det bra
Anders I Urskogen
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Provat med ett annat batteri eller med starthjälp? Har man får låg spänning så görs inga startförsök av styrboxen. Sen kan ju även det berömda huvudreläet ovanför kylaren framkalla en massa skumam fenomen när det är inne på sista versen.
av *pettson*
Troligen tar startmotorn för mycket ström. Det var så problemet började ifrån början troligen.
Åtgärd: byt ut eller smörj upp startmotorns växellåda och lager.
När den tar för mycket ström så blir det för låg spänning i kontrollkabeln till styrdonet. Den stänger då av insprutningen trots att du försöker starta.
Användarvisningsbild
av js1
Isåfall borde det gå att bogsera igång den. Rätt enkelt att testa.
av andersiurskogen
Oj vilken respons. Tydligen ett mycket aktivt forum, det här. Tre svar på bara några timmar.
Nu har jag tre nya idéer att ta mig ann. Huvudrelä, nytt batteri, och ny startmotor. Bogsering är inget alternativ tyvärr, jag bor inne på en liten grusväg som är täckt med isliknande hårdpackad snö. Jag tror inte att jag skulle få runt motorn ens på femman. Skulle det sedan visa sig att bilen inte går igång kommer det att vara omöjligt att få bilen uppför garageinfarten.
Stort tack till er alla.
Jag återkommer med resultat av de här åtgärdena.
Anders I Urskogen
av Bjornn
andersiurskogen skrev:Oj vilken respons. Tydligen ett mycket aktivt forum, det här. Tre svar på bara några timmar.
Nu har jag tre nya idéer att ta mig ann. Huvudrelä, nytt batteri, och ny startmotor. Bogsering är inget alternativ tyvärr, jag bor inne på en liten grusväg som är täckt med isliknande hårdpackad snö. Jag tror inte att jag skulle få runt motorn ens på femman. Skulle det sedan visa sig att bilen inte går igång kommer det att vara omöjligt att få bilen uppför garageinfarten.
Stort tack till er alla.
Jag återkommer med resultat av de här åtgärdena.
Anders I Urskogen
Du borde ha Nokian hakkapelitta 5 med dubb, de är grymma däck på is, du kan stanna i en brant isig uppförsbacke och köra vidare uppför med dem.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jo men här var det ju frågan om hårdpackad snö.

Mvh GK
av andersiurskogen
ÄNTLIGEN. Nu går den igen, som en klocka. Det var startmotorn som var boven, Pettson hade rätt IGEN. Men tack alla ni andra som engagerade er i mitt problem.
Jag hade lite svårt att tro att det skulle vara startmotorn som drog för mycket ström eftersom det i början av problemen gick att få igång motorn om man bara körde tillräckligt länge på starten. T.o.m så länge så att batteriet började tröttna. Spännigen måste ju ha varit ännu lägre då än i början av startförsöket. Men, men, undrens tid är inte förbi.
Tack än en gång.
Anders i Urskogen
av percy1960
ingen ström till tändspolen +ingen gnista till stiften bytt vevaxelgivaren kollat kamaxelgivan med en annan volvo 850 glt 92 startar med mina delar
vill gjärna ha tips på vad det kan vara för fel alla tips är välkommna????
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bättre du startar en egen tråd för annars kan det bli förvirrande. Men du kan ju börja med att felsöka varför du inte får ström till tändspolen.

Mvh GK

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]