Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Jag spände iofs fast skivan med två hjulbultar och två stora muttrar som distanser (som du beskrev tidigare).
Jag tror att jag backade justerskruvarna aningen för mycket, tror jag var lite för rädd att backarna skulle ligga an för mycket.
Det är ju lätt att göra om nu när det slitit till sig lite dessutom.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
*pettson* skrev:Men jag får lägga på momentnyckeln för att beskriva hur mycket jag låter bromsen ligga på. Det är mer precist än det jag försöker förklara.
Ja, det var ju smart. Helt klart mer förstårligt för folk än text :)
Sen om folk inte bryr sig om det är ju en annan 5a, men det kan ju ingen göra något åt.
av triumph00
Då var det löst

Fick fundera ett tag på mina bekymmer och då vaknade minnet
Detta fel har jag varit med om tidigare – mer än 20 år tidigare och då på en Volvo 240, så bekymret är inte vanligt, i min värld med gamla bilar

Demonterade skivorna igen, utan att släppa spännskruven och såg då att backarna inte dragits in mot stoppklackarna.
Kontrollerade detta tidigare och då fungerade det
Men nu fungerade det inte
Demonterade mittkonsolen inne i bilen och lossade handbromsvajrarna och vajrarna glider lätt, men som sagt – har varit med om detta tidigare

Demonterade vajrarna och vajerinfästningen i bakhjulet och de släpper/går sönder direkt, bara man tar tag i vajern.
Ena sidan där har vajerinfästningen varit helt av en längre tid, bara bromsvajern som höll den på plats, den andra sidan var nästan helt av - det kunde man se på ”brottytorna”.
Fanns inget på utsidan som tydde på att infästningen var så dålig
Detta har gjort att lite damm/grus har kunnat tränga in till vajerhöljets insida – vilket gjort att vajern gått lite trögare, men det märks först vid spänn i vajern (vajern demonterad och max utdragen och den ser inte smutsig eller förstörd ut och går lätt)

Ny bromsvajrar monteras och allt fungerar perfekt direkt

Sökte information om parkeringsbromsen när jag först fick bekymmer och läste på olika håll och kanter. Det som skrevs om handbromsen, var inte helt korrekt

Men så här beskriver jag handbromsen i en S70
Är i princip som alla andra bilar som använder denna konstruktion
Har man byggt om 740/940 till spännskruv vid bromsbackarna, så är det precis som en S70 (fast S70 har separata vajrar till resp hjul)

Det står ibland i sökträffarna via Google, att handbromsspaken i en S70 lever sitt egna liv och att skruven inne i mittpanelen endast är till för att få bromsen att ta vid 5 – 8 hack
Detta beskriver inte funktionen helt korrekt

Skruven är en finjustering av vajerspänningen – den påverkar alltså hur glappet/vajerspäningen är, så att man får till önskat antal hack, precis som alla andra bilar av denna konstruktion (i alla fall de jag kommit i kontakt med genom åren)
Bara som ett exempel - Vill man att bromsen skall ta högre upp, då släpper man skruven och då får man mera glapp i vajern, vilket gör att den tar högre upp pga. all dögång
Max antal hack är 14, sedan tar en liten plåtbit på handbromsspakens undersida stopp i karossen

Så här justerar jag denna konstruktion av bromsar.
Lossa bromsspakens finjusteringsskruv, så att vajrarna är lösa och då ligger bromsbackarna mot stoppklackarna och expandern är helt ihop tryckt
Bromsbackarna justerar man som vanligt – vrid på spännskruven tills det inte går att snurra bromsskivan och sedan släpp lite grand – finjustera med mittskruven vid bromsspaken
av Kena
Verkar som om trasiga vajerhöljen är det vanligaste felet på handbromsar på våra modeller. Att beläggen släpper förkommer också men verkar inte vara lika vanligt. Mitt tips är att byta eller i varje fall kolla så det inte är sprickor i höljet någonstans
av roh66
Hej!
Jepp instämmer,vajern är mycket viktig på våra bilar.
Även om den till synes känns och ser bra ut så kan den vara orsaken till
svag handbroms. Inte så kul å byta men det kan det vara värt.

Mvh.R.
av Kena
roh66 skrev:Hej!
Jepp instämmer,vajern är mycket viktig på våra bilar.
Även om den till synes känns och ser bra ut så kan den vara orsaken till
svag handbroms. Inte så kul å byta men det kan det vara värt.

Mvh.R.
Jo och en viktig sak! Vajern ska sitta fast med ett klammer i ...ja vad heter det...länkarmen? för att den inte ska böja sej i plasthylsan vid navet när armen fjädrar. Jag bytte till Biltema vajer och den höll inte ens ett år så gick höljet sönder och förmodligen för att klammret saknades. Råkades kolla i sprängskissen på Volvo när jag bytte till deras vajer och fick se klammret där.
av Gatak
Aha. Bytte trumma och backar nyss och de tar väldigt lätt, så jag behöver kanske inte bry mig då. Undrar varför Bilprovningen ska tycka någe om det?
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]