- tor 18 sep 2014, 19:52
#899640
Då var det löst
Fick fundera ett tag på mina bekymmer och då vaknade minnet
Detta fel har jag varit med om tidigare – mer än 20 år tidigare och då på en Volvo 240, så bekymret är inte vanligt, i min värld med gamla bilar
Demonterade skivorna igen, utan att släppa spännskruven och såg då att backarna inte dragits in mot stoppklackarna.
Kontrollerade detta tidigare och då fungerade det
Men nu fungerade det inte
Demonterade mittkonsolen inne i bilen och lossade handbromsvajrarna och vajrarna glider lätt, men som sagt – har varit med om detta tidigare
Demonterade vajrarna och vajerinfästningen i bakhjulet och de släpper/går sönder direkt, bara man tar tag i vajern.
Ena sidan där har vajerinfästningen varit helt av en längre tid, bara bromsvajern som höll den på plats, den andra sidan var nästan helt av - det kunde man se på ”brottytorna”.
Fanns inget på utsidan som tydde på att infästningen var så dålig
Detta har gjort att lite damm/grus har kunnat tränga in till vajerhöljets insida – vilket gjort att vajern gått lite trögare, men det märks först vid spänn i vajern (vajern demonterad och max utdragen och den ser inte smutsig eller förstörd ut och går lätt)
Ny bromsvajrar monteras och allt fungerar perfekt direkt
Sökte information om parkeringsbromsen när jag först fick bekymmer och läste på olika håll och kanter. Det som skrevs om handbromsen, var inte helt korrekt
Men så här beskriver jag handbromsen i en S70
Är i princip som alla andra bilar som använder denna konstruktion
Har man byggt om 740/940 till spännskruv vid bromsbackarna, så är det precis som en S70 (fast S70 har separata vajrar till resp hjul)
Det står ibland i sökträffarna via Google, att handbromsspaken i en S70 lever sitt egna liv och att skruven inne i mittpanelen endast är till för att få bromsen att ta vid 5 – 8 hack
Detta beskriver inte funktionen helt korrekt
Skruven är en finjustering av vajerspänningen – den påverkar alltså hur glappet/vajerspäningen är, så att man får till önskat antal hack, precis som alla andra bilar av denna konstruktion (i alla fall de jag kommit i kontakt med genom åren)
Bara som ett exempel - Vill man att bromsen skall ta högre upp, då släpper man skruven och då får man mera glapp i vajern, vilket gör att den tar högre upp pga. all dögång
Max antal hack är 14, sedan tar en liten plåtbit på handbromsspakens undersida stopp i karossen
Så här justerar jag denna konstruktion av bromsar.
Lossa bromsspakens finjusteringsskruv, så att vajrarna är lösa och då ligger bromsbackarna mot stoppklackarna och expandern är helt ihop tryckt
Bromsbackarna justerar man som vanligt – vrid på spännskruven tills det inte går att snurra bromsskivan och sedan släpp lite grand – finjustera med mittskruven vid bromsspaken