Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en vän som har vibrationer i ratten vid inbromsning, dock inga kraftiga vibrationer. Han har bytt skivor och belägg fram och även ena oket. Hjulinställning gjort för 6 veckor sen. Vad ska man gå vidare med?

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Gå över bromsarna igen, om ni inte var noggranna sist: rengöring av glidpinnar, de ytor där beläggen glider i okhållaren, ytorna mellan skivor och nav.
Tycker du borde kolla så naven är bra, även bussningar, länkarmar, spindelleder. Glömde säker flera saker. Men jag hade jävla problem vid inbromsning förut. Fick nästan hela framvagnen utbytt :D
Vanligt är att vibrationer beror på skeva bromsskivor. Att man köper nytt är ingen garanti. Köp en indikatorklocka på Biltema(219 Kr) och kontrollera kastet på skivorna. Enligt Haynes är upp till 0,04 mm tillåtet fram(bak max 0,08 mm). Brembo anger något mer i sina montageinstruktioner. Ibland får man flytta skivorna på naven för att få ner kastet. Räcker inte det så får man felsöka om det är nav eller skiva som är felaktig. Vid ett tillfälle fick jag lämna tillbaka helt nya skivor då de kastade för mycket.
Hej!

Det är jag som är kompisen....

Problemen kvarstår. Hittar inga fel på det som föreslagits. Börjar närma mig verkstadsbesök men det tar emot.

Problemen har snarare förvärrats. Kraftiga vibrationer vid inbromsning, Däremot försvann vibrationerna "på rull" när jag bytte till nybalanserade däck. Känns som att det var två samverkande fel.

Bromsarna ligger inte i någonstans - kollade även bak. Men skulle det verkligen kunna ge kraftiga vibrationer vid inbromsning. Det känns verkligen som att det är där framme.

Skivor och klossar bak är inte nya men verkar ok. Motinerade oken idag bak. De satt rätt hårt men gick in när man tryckte. Ingen effekt - lika illa på provkörning.

Ska jag byta rubbet bak också eller vad kan det vara.

Styrväxel? Vad finns det kvar? :) Tacksam för input!

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]