Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
att man skulle spara 1000:- känns lite i överkant. Kanske hälften. Men man besparar sig att boka tid, passa den och ta sig ifrån verkstaden samt tillbaka.
av d98josu
Även om jag fått ut 100 liter spillolja så räckte 5l dunken till halva stickan. Alltså får man inte ut allt eller så är det några dl bonus i dunken. Eller en kombination.

Min bil var inte supervarm, satte tillbaka pluggen när dropparna kom var 3-5 sekund kanske. Det är möjligt att om den fick droppa av sig nåntimme att ytterligare 1-2 dl kommit ut.
av sensonic
En fråga kring detta. Får man ut all olja om bilen är lyft i framkant? Eller blir det någon fälla i motorn där det stannar kvar några nämnvärda skvättar?

Verkstäderna lyfter ju alltid plant så klart (eller) :-).
Användarvisningsbild
av Prophetone
sensonic skrev:En fråga kring detta. Får man ut all olja om bilen är lyft i framkant? Eller blir det någon fälla i motorn där det stannar kvar några nämnvärda skvättar?

Verkstäderna lyfter ju alltid plant så klart (eller) :-).
Tömmer du motorn via dräneringspluggen får du inte ut all skit längst ner i tråget då dräneringspluggen sitter nån cm ovanför botten :roll: Och det är just den där sista halvlitern längst ner i tråget som är typ Kaffesump :mrgreen: Skaffa en liten eldriven oljebytare istället så får du dels ur all olja samt slipper krypa under bilen(förvisso måste det göras när det kommer till Oljefiltret) Efter typ ett Oljebyte har du tjänat in kostnaden, speciellt om du skulle köra till en GDS hall... Själv införskaffade jag mej en sådan här som kopplas till batteriet:http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... mp-619280/ :-)-)
av S6024t
håller med,men en oljefiltertång kostar inte många kronor,fan så mycket bättre än att hacka hål i filtret
Användarvisningsbild
av Prophetone
Får man verkligen upp sörjan med en pump? Visst, där man råkar träffa med slangen men annars?
Man lär ju definitivt få ut mer än om man väljer dräneringspluggen iaf. Sen så var det inte frågan om att göra rent från all befintlig skit som samlas i tråget utan det handlar ju fortfarande om ett Oljebyte...och slangen 'råkar' la träffa botten av tråget mest hela tiden :lol: :mrgreen: :lol:
Användarvisningsbild
av Prophetone
Nah, jag tror inte mycket på pump.
Inte jag heller - tills jag prövade med en dito. Nu behöver jag inte tro; nu vet jag. :-)-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Prophetone skrev:
Nah, jag tror inte mycket på pump.
Inte jag heller - tills jag prövade med en dito. Nu behöver jag inte tro; nu vet jag. :-)-)
Ja alltså, jag tror inte mycket på pump för att dra upp "skiten". Att använda pump för att pumpa upp oljan fungerar ju såklart utmärkt.

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]