Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Halloj!

Har ett problem med spännaren till multiremmen. Den skakar något fruktansvärt och ger ganska mycket missljud. Men det blir tyst när man trycker lite på den med handen. Brukar själva armen bli sliten? Eller är det bara att byta hjulet som sitter på?

Känns som att den här delen sällan blir bytt, kan mycket väl ha suttit där hela bilens livslängd. Skulle kännas surt om lagret skar och remmen snodde sig runt kamremmen...

Måste man köpa en helt ny arm eller räcker det med bara hjulet? Om jag måste byta armen, var kan jag då beställa den? (Inte Volvo, om dom inte är snorbilliga ;) )

Mvh Andreas!
Användarvisningsbild
av taxi
Känn på hjulet först, känns det bra så skulle nog jag byta spännaren komplett. Jag brukar inte vara rädd för skroten, blir ju i de flesta fall billigare.
Vad menar du? Jag har aldrig plockat isär spännaren, bara tagit bort den, men jag tror nog att det bara är en ledad arm med en fjäder i.
När du säger att den skakar så menar du när motorn går, eller hur?
Vissa spännare har en kona av aluminium som ligger i en motsvarande försänkning med en nylon eller plastbit emellan. Brukar bli snustorrt med tiden och speciellt om man motortvättar ibland. Kan räcka och ta isär den och fetta in delarna och återmontera.
taxi skrev:Vad menar du? Jag har aldrig plockat isär spännaren, bara tagit bort den, men jag tror nog att det bara är en ledad arm med en fjäder i.
När du säger att den skakar så menar du när motorn går, eller hur?
Japp den skakar när motorn är igång. Den skakar i sidled däe den är ledad. Därför antog jag att det kanske handlade om en vibrationsdämpare eller gummikudde.
Sierra94 skrev:Vissa spännare har en kona av aluminium som ligger i en motsvarande försänkning med en nylon eller plastbit emellan. Brukar bli snustorrt med tiden och speciellt om man motortvättar ibland. Kan räcka och ta isär den och fetta in delarna och återmontera.
Jag ska demontera och kolla hur den ser ut!
Om spännaren hoppar brukar felet sitta på generatorn. Remskivan på den har en inbyggd backspärr som brukar gå sönder. Ta loss remmen, stick sedan försiktigt in en mejsel i generatorn och lås fast rotorn. Vrid sedan på remskivan, den ska snurra åt ena hållet och låsa fast i axeln så du får hålla emot med mejseln åt det andra. Låser den fast i axeln åt båda hållen är den paj och behöver bytas. Kolla 4 min in i filmen

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]