Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simpegortz
Tjena, jag har ett väldigt skumt problem med gamla v70 2.0 ej turbo.
Bilen fungerade felfritt tills för ca 2 månader sen, startade den på morgonen och den dog direkt, startade igen och då pendlade tomgången mellan 300-600 tills bilen blev varm, då gick den hur bra som helst igen och nu har bilen varit så tills för en vecka sen.
Nu har bilen knappt nån tomgång alls, man måste gasa för att den ej ska dö även när bilen är varm.

Det jag har testat är:
Bytt typ alla slangar som har med insugsluft att göra.
Bytt gasspjäll.
Bytt tempgivaren i luftmassmätarn.
Felsökt med dator utan att hitta felkoder.
Rengjort tomgångsmotorn och den rör sig lätt.
Samt sprayat kontaktspray i alla tänkbara kontakter.

En konstig grej är att motorn reagerar knappt på startgas, jag måste ta bort luftfiltret och spraya en hel del för att tomgången ska röra sig liiite grann (typ 100 varv).

Nu har jag slut på ideer och hittar ingen felsökning på internet som sträcker sig längre än så, så jag vänder mig därför till er här om ni har några ideer om vad som kan vara fel.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag ser att du kollat luftslangar men har du även kollat att alla vakuumslangar är hela? Har du 10-ventilare eller 20.

Mvh GK
av simpegortz
Alls vakuumslangar är bytta, den stora plastslangen mellan gasspjäll och luftfilter är bytt, kom på nu att fördelaren och lock är bytt.

Det är en 10v.
Användarvisningsbild
av taxi
Då har TS alltså en gammal hederlig motor med endast en tändspole och mekaniskt spjäll. Och då har du även en tomgångsmotor som kan skita ner sig. Det är en enkel sak att kolla och rengöra innan du lägger ner mer pengar.
av simpegortz
Den har jag redan rengjort och kontrollerat att den rör sig utan problem hela vägen.

Jag tycker att det är skit skumt att den började gå dåligt direkt, det måste ju vara nåt fel med luften tänker jag, kan det finnas någon dold slang någonstans som jag kan ha missat? Har bytt slangarna som går genom grenröret och bytt alla mindre slangstumpar jag hittat och dom grövre slangarna har jag lossat och böjt på utan att se sprickor.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vilket motorsystem har du, Fenix eller Denso.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Lucif3r
gnestakalle skrev:Vilket motorsystem har du, Fenix eller Denso.

Mvh GK
Törs nästan lova att han har Fenix. Denso sitter på nya motorn med sepparata tändspolar och elekroniskt spjäll, samt endast 20v. 2.0an är 10v.

edit: zzz var trött igår, menade såklart elektroniskt spjäll och inte mekaniskt -.-...
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.
av simpegortz
gnestakalle skrev:Vilket motorsystem har du, Fenix eller Denso.

Mvh GK
Jag vet faktiskt inte, reg nr är AXA037 om man kan kolla det på något sätt.

Fan jag blir galen på det här, idag rev jag loss typ allt som har med luften att göra och tog bort allt och kontrollerade funktion och rengjorde å alla slangar ser ok ut, är det möjligt att det är något med tändningen/bränslet som helt plötsligt kan paja över en natt och sabba tomgången? igår började tomgången funka bra när bilen blir varm igen förresten..

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]