Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filipv70
Hej! Jag och min sambo är nya Volvoägare sedan tre veckor tillbaka. Vi köpte en Volvo V70 1,6 DRIVe Kinetic (2011) som gått ca 12.300 mil. Tyvärr är jag inte så bra på bilar och har lite erfarenhet av bilar.

Nu har vi märkt att det kommer ett skorrande ljud som låter som att det kommer från hjulaxeln (?). Ljudet hörs som mest vid ca 1900-2000 r/min och det låter mest utifrån. Det är ett vibrerande läte som låter som att en mutter sitter löst.

Är det någon som känner igen problemet? Är det något att oroa sig över? Kan tilläggas att bilen precis genomgick 12.000-mil-servicen.

MVH Ny volvoägare

EDIT: Typiskt, såg att V70-kategorierna var indelade i olika årsmodeller och jag valde fel. Jag ber om ursäkt. Kan en moderator flytta tråden?
av Schmoyoho
Om ljudet är varvtalsberoende och inte hastighetsberoende borde du kunna, stillastående, varva motorn till dina 1900-2000 RPM och se om det fortfarande uppkommer. För då kan du ju utesluta alla drivaxlar, hjul osv.

Du skulle ju också kunna prova spela in lätet, om det går att återskapa vid stillastående. Borde kunna underlätta... antar jag...?

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]