Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Nu är vi inne på det här igen. Det finns som sagt, ingen gällande färgkod för glykolsorter. Men det finns en metod att ta reda på vilken sort det är. Det krävs lite laboratorieutrustning, kemiburkar och gasbrännare etc. etc. Så det är inget för någon medelbilsvensson.
Vi säger så här i stället: Etylenglykol är otvivelaktigt vanligast, förhållandevis billig, men potent giftig. Den andra sorten, propylenglykol anses miljövänligare men är dyrare. Den är inte lika vanlig.
Man skall inte blanda dom båda. Det blir en brun sörja av dom och man kan inte mäta lägsta användbara temperatur med instrument. Däremot fungerar dom som frysskydd även om dom är blandade.
av ingesjo
Det finns även kylvätska som har högre kokpunkt och inte ska blandas med varken vatten eller glykol.
Man köper då den mängd som går i kylsystemet.
Förvisso ganska viktigt att få ut så stor del som möjligt av den kylvätska man hade innan.
Enl. Fabrikant så verkar det inte som man behöver byta den efteråt.
Bara fylla på om det saknas.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Rådlös skrev:Nu är vi inne på det här igen. Det finns som sagt, ingen gällande färgkod för glykolsorter. Men det finns en metod att ta reda på vilken sort det är. Det krävs lite laboratorieutrustning, kemiburkar och gasbrännare etc. etc. Så det är inget för någon medelbilsvensson.
Vi säger så här i stället: Etylenglykol är otvivelaktigt vanligast, förhållandevis billig, men potent giftig. Den andra sorten, propylenglykol anses miljövänligare men är dyrare. Den är inte lika vanlig.
Man skall inte blanda dom båda. Det blir en brun sörja av dom och man kan inte mäta lägsta användbara temperatur med instrument. Däremot fungerar dom som frysskydd även om dom är blandade.
jag har blandat etylen o propulen en gång hände inget (tur antar jag) fryspunkten gick dock inte att mäta sköljde dock ur allt eft en vecka o körde
vanlig etylen peak glykol hade man inte hört om då. har även fått lära mig att propulen ska man inte ha med lättmetall stämmer det?.
hasse.
av ingesjo
Kolla in Evans cooling liquid ,, -40 till 180 grC du byter en gång sedan behövs det inte fler gånger.
Om du inte förstör det med att fylla på vatten eller ha vatten/ glykol kvar i motorn när man ska byta.
Troligen inget för lekmannen att ge sig på...
Det hela kanske är en reklam skröna för om det var så br som man säger, varför har inga bilar det direkt från början.
Bil tillverkaren borde ju då kunna hävda att miljöpåverkan som glykol skapar är minimerad i.o.m. övergången till dett undermedel.
av Rådlös
Gubbstrutt/Hasse: Jag vet inte hur det är med aluminium och glykol. Men eftersom det är ett korrosionsskydd i glykolen, jag har läst någonstans att det är någon form av silikat, så borde ju den skydda metallen? Tycker jag i alla fall. Gjutjärn och stål vet vi blir skyddat. Aluminium är en lite konstigare metall. Den kan lösas upp på "nolltid" i galvaniskt fientliga miljöer, men den kan också ligga på hustak eller utgöra ett båtskrov.
Så jag tror att korrosionsskyddet gör sin nytta här.
Mig veterligt finns det bara två bilfabrikat som förordar propylenglykol. Scania och Mercedes, men i Mercedes fall lär det bara vara en viss modell? Detta har jag bara hört/läst som ett rykte, så jag påstår inte att det har någon bäring. Någon som vet mer får gärna klarlägga.

Sedan kan man ha lite tankar om sådana här "Super Extra Värsting World Wide Ten Stars Long Life-glykoler". Någonting säger mig att dom är inga lågprisprodukter och kanske inte heller hyllvara på vanliga bensinstationer, så det blir väl billigast i längden att använda vanlig etylenglykol och byta vart annat år i alla fall?

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]