Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är volvo vi pratar om, dom är inte inkörde fören 30k+ :wink:

Skämt å sido, runt 25k+- är rätt lämpligt, då brukar dom flesta slitdelar vara bytta, t ex det elektroniska spjället på 99-00 som ger upp runt 20k.

Men ärligt talat så spelar milen mindre roll så länge bilen är välskött. Det finns ju bilar som rullat under 20k som är färdiga för skroten, och sen finns det dom som gått 70k+ som man nästan kan ställa ut på utställning.
Användarvisningsbild
av Olofmikael
Du tänker klokt, som sagt, jag är smått sne på miltalet men sånt får ja leva med, men den känns inte som en "långmilare". Stämpelboken tar väl slut vid 23k mil elr nåt sånt men allt sånt är ifyllt med bifogade papper, även alla kvitton med påkost m.m är med så jag var rätt säker när jag köpte. Tycker iallafall att du ska ge de hela tid tills rätt objekt för DEJ dyker upp :) (jag vänta sju månader...)

/Micke
Användarvisningsbild
av taxi
Jag köpte precis en V70 som gått 32 000 mil. Småpill räknar jag med, huvudsaken var ju att den gick och kändes bra och att boken var komplett. Tittade på många andra som gick betydligt sämre med färre mil.
av Schmoyoho
Olofmikael skrev:Du tänker klokt, som sagt, jag är smått sne på miltalet men sånt får ja leva med, men den känns inte som en "långmilare". Stämpelboken tar väl slut vid 23k mil elr nåt sånt men allt sånt är ifyllt med bifogade papper, även alla kvitton med påkost m.m är med så jag var rätt säker när jag köpte. Tycker iallafall att du ska ge de hela tid tills rätt objekt för DEJ dyker upp :) (jag vänta sju månader...)

/Micke
Miltal är, precis som ålder och hastighetsbegränsningar, bara en siffra 8) Åldersmässigt är den ju för gammal för att vara modern och för ny för att vara en veteranbil eller klassiker (ännu), varför man kan kompensera med en ny siffra: motoreffekt. Jag kanske får ändra min blocketsökning till att inkludera lite fler långmilare helt enkelt. Annars har jag inget egentligt stort bilbehov utan det är mest för de gångerna man väl ska ta sig någon halvlång sträcka. Just nu har jag tillgång till en skattebefriad 240 så sju månader ska jag nog kunna vänta utan vidare, säkert mer.
taxi skrev:Jag köpte precis en V70 som gått 32 000 mil. Småpill räknar jag med, huvudsaken var ju att den gick och kändes bra och att boken var komplett. Tittade på många andra som gick betydligt sämre med färre mil.
Halva problemet är väl att jag bor i ett mellanting av glesbygd och stad. De enda 850:sarna som väl finns till salu i närheten är långmilade bruksbilar. Och det är ju inga T-5R direkt utan det brukar vara smårostiga 144 hk, "vanliga" (turbobefriade om man säger så) bilar. Pill kan jag väl kanske fixa det enklaste, men inga mer omfattande saker ur ett lekmannaperspektiv :p

Edit: Angående miltal, ligger det något i att det är skillnad på t.ex pendlarbil och stadsbilar? Typ en långmilare som gått som pendlarbil, långa sträckor åt gången, är det något man kan fundera över två gånger eller är det fortfarande en fråga som beror mer på bilens faktiska skick än miltalet? Jag kanske är lite överanalytisk och så men far min hade en tidig V70N med enorma mängder barnsjukdomar där saker havererade på löpande band, kändes det som. En helt annan sak i mitt fall, men jag känner ändå jag har en enorm strulrädsla :???:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
regeeN skrev:Edit: Angående miltal, ligger det något i att det är skillnad på t.ex pendlarbil och stadsbilar?

En pendlarbil är nästan ALLTID bättre än en stadskörd, oavsett mil. Vill nästan påstå att en pendlarbil håller minst dubbelt så länge som en stadsbil under samma förutsättningar.
Stadskörning/småkörning sliter enormt på motor och låda. Stadsvägar brukar dessutom i regel vara betydligt mer söndersaltade på vintern = mer risk för rost.
av Schmoyoho
Inget bilköp ännu, tyvärr, men däremot nya funderingar. Fick nyligen tillfälle att provköra en S70, vilket var nyttigt. Trodde t.ex man redan på 850-tiden välsignade bilarna med elektroniska gaspedaler och kopplingar med samma sköna, jämna urtrampning som på S80 och inte som på t.ex 240. Nu hade bilen iofs gått 30k mil men jag trodde de hade mer gemensamt med nyare bilar än äldre. FWD, tvärställd 5-cyl alu-motor, krockkuddar osv gav iallafall sken av det :roll:

Mitt intresse för 850 består dock. Det är mer att underträffa förväntningarna som var tråkigt. Har väl ingen egentlig betydelse att det t.ex är gasvajer och det är fortfarande en 20 år nyare bil än 240. Jag har iallafall hittat en eller två intressanta automatare. Så min fundering är förstås om jag kommer bli underväldigad eller om det faktiskt är något att ha...? Kan tillägga att jag kört mycket med de nya sexväxlade automatarna på sistone så med det som referensram, är lika stor skillnad som 240 vs 850 eller är det en okej automatlåda? Har inga trimplaner f.ö.

En annan anledning att jag frågar är att jag hittat en 854 turbo i rätt färg, med rätt utrustning, 12 tkr, 17k mil, svensksåld, full servicebok.

Hoppas ni kan ha överseende med mina funderingar. Jag är väl egentligen ung och dum och fick nyligen förklarat, av Lucif3r t.o.m tror jag, att en bil inte är en investering. Vilket jag visste... men kanske inte riktigt tänkte på :oops: . Ni vet, de vanliga insikterna man sägs tvingas komma till när man köper sin första bil. Ni har säkert också fina minnen. Första oväntade utgiften och sånt. Första parkeringsincidenten? :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Elektroniskt gasspjäll är bara en extra pryl som kan paja, eller KOMMER paja om det inte blivit utbytt redan. Det gäller även S80/V70N upp t om... 04? Eller något sånt...

Du får tänka på att vi pratar faktiskt om ~20år gamla bilar. Utvecklingen gick väl inte speciellt superfort frammåt innan milleniumskiftet vill jag väl påstå...
av Matchmiss
Du får ju även tänka på att jämföra 850 med nyare bilar, vet inte hur motorintresserad du är men s80 och framåt höjer ju svårighetsgraden avsevärt när det gäller att skruva själv. Speciellt med utrymme m.m. Jag trodde 850 skulle vara mer svårskruvad än vad den egentligen var och jag hade en 740 innan. :lol:
av Schmoyoho
Lucif3r skrev:Elektroniskt gasspjäll är bara en extra pryl som kan paja, eller KOMMER paja om det inte blivit utbytt redan. Det gäller även S80/V70N upp t om... 04? Eller något sånt...

Du får tänka på att vi pratar faktiskt om ~20år gamla bilar. Utvecklingen gick väl inte speciellt superfort frammåt innan milleniumskiftet vill jag väl påstå...
Har inte suttit i en 850 på väldigt länge. Däremot en hel del i både äldre och nyare Volvos, dvs gamla bilar med rakställd motor och P2-modeller och nyare. Så jag klumpade kanske ihop utvecklingen från 900 till P2 med att den skedde med 850 tillsammans med bytet till tvärställd motor, FWD, vitblockare, krockkuddar osv osv etc mm. Paja eller inte så är det ju mycket trevligare med pedaler som rör sig mjuuukt och fint. Inget vajerglapp i gaspedalen t.ex. Inte för att det har någon betydelse som sagt, visste bara inte om det.
Matchmiss skrev:Du får ju även tänka på att jämföra 850 med nyare bilar, vet inte hur motorintresserad du är men s80 och framåt höjer ju svårighetsgraden avsevärt när det gäller att skruva själv. Speciellt med utrymme m.m. Jag trodde 850 skulle vara mer svårskruvad än vad den egentligen var och jag hade en 740 innan. :lol:
Även om jag inte anser mig ha tummen helt mitt i handen så har jag ingen egentlig erfarenhet eller kunskap av mekande förutom enklare småpillande så det är inte hela världen. Har även kollat på just S80 faktiskt men då får man inte ett fint exemplar om man inte överstiger min budget med en sisådär 10000 kr.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]