Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Reg.nr. är en fingervisning i bästa fall och ingen absolut markör. Varför det finns avvikelser vet jag inte, men att det gör det är jag säker på.

Petsson: Jag har en Volvo från 1980 med ett reg.nr som börjar på CM, så om det kom redan -73 så höll det länge. Edit: Bilen i fråga kanske är en avvikelse också... En likadan Volvo fast två år nyare har plåtar som börjar på L. Båda är svensksålda och jag tvivlar på att man hann avverka D, E, F, G, H, I, J och K på knappt två år. Bara de åtta bokstäverna ger 484000 olika skyltar.

Edit igen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Registreri ... tavsserier A-G avverkade man 1973 redan medan L inte kom förrän 1982. Så jag tar tillbaka det ovanstående... förutom det om att det inte är någon absolut markör, det vet jag däremot med säkerhet.

För att tråden inte ska styras helt OT:
slimbo skrev:Bilen är som rubriken beskriver en Volvo 855-556 GLT 2.5-PK i trafik 1995-12-21 (löjligt nära årsskiftet), så den är cirka en vecka från att bli 96 registrerad)
Den enda skillnaden hade varit att bilen hunnit vara i trafik en marginellt kortare tid. Numera anges fordonsår istället för modellår, dvs året bilen togs i bruk istället för årsmodell, men mig veterligen är det en nylig ändring varför det förmodligen redan står modellår 1996 om du slår upp bilen på transportstyrelsens hemsida.
slimbo skrev:De flesta verkar hävda, dock utan logisk förklaring eller källa, att det ska ha med paketutrustningen att göra. Jag är dock alldeles för kritisk i min natur för att godta att man måste bortse från vilken relation cylindervolym och kringutrustning har eftersom det inte är en GLT-PK 2.5 eller en 2.5 GLT-PK, utan en GLT 2.5-PK.

Vad står bokstäverna i 2.5-PK för?
Om de ej har något sammanband, vad står den individuella akronymen PK för?
Vad betyder siffrorna i samband med PK?
Jag har tyvärr inget mer exakt svar än någon annan, men jag gjorde lite efterforskning själv och det verkar helt enkelt betyda att bilen är paketutrustad. Som jag förstår det kunde man antingen beställa en standardbil eller en bil med, just precis, paketutrustning.

Årsmodellsöversikt för 850-serien: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... _92-97.pdf Paketutrustad bil -> angivet på modellbeteckningen. Att PK anges sist är nog inte för att det har är relevant till motorns storlek utan för att det är tillägg. För årsmodell 1996-97 anges 850 GLT som en egen bilmodell där ett GLT-paket går att välja till. 850-XYZ GLT 2.5 är då förmodligen standardbilen medan du har tillägget/utrustningspaketet GLT och således modellbeteckningstillägget -PK.

Här har du en till person, inlägg #9, som har samma ordning på -PK i modellbeteckningen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=110164
gubbstrutt skrev:
slimbo skrev:Jag är ledsen, jag trodde detta var ett seriöst forum för Volvo älskare där nya medlemmar åtminstone får chansen att känna sig välkomna men nu inser jag att detta forumet inte alls håller den höga standard jag blev rekommenderad.
det är frivilligt att vara med jag hittar iaf inget bättre forum för volvo än detta slimbo
ge det ett försök till.

ingesjo va har (på kopplings stolpe) i det militära med detta å göra?.

Med vänlig hälsning hasse.
Jag ville ta det lite skämtsamt ,, ok ska aldrig göra om det Bild

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]