Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#881662
Kena skrev:Ang ac:n blinkar den röda dioden i vindrutan när du startar bilen, isf finns det felkoder att läsa ut.
Den röda dioden blinkar inte när jag startar bilen.

xxargs skrev:Kompressorn kan snurra även om det är dåligt med gas i systemet - dvs. så lite gas att det inte ger kyla men ändå tillräckligt med gas för att den skall starta.

känn på AC-rören som går igenom torpedväggen, både vid låg och hög fläktfart på ventilationen.

blir någon av rören kall (men inte fryskallt) vid låg fart på ventilationen så indikerar det att det finns i allafall lite köldmedie, är det fortfarande kallt även vid hög fläktfart på ventilationen (och det kommer kyla in i kupén) så är det ganska normalnivå i systemet.

om det är kallt i rören men ingen kyld luft in i kupén så kan det vara problem med luftspjällsstyrningen
Kollar jag det redan när jag startat bilen och dragit på fläkten eller bör jag ha varit i gång en stund?
Bilen står för övrigt i varmgarage året runt.



En liten fråga bara, vart kan man få tag på en felkodläsare till ett vettigt pris som är tillförlitlig?
#881666
Du bör kunna kolla det redan inom några minuters tomgång. Börja med låg fläktfart på ventilationen och sedan stegar allt högre fart tills du känner att kylan på tjocka röret verkar minska - och då kan du prova att gasa motorn lite typ 1500- 2000 rmp och se om kylan kommer tillbaka.

Du bör har kyla till i stort sett fullfart på fläkten när du har lite högre motorvarv, ja om det inte är typ 30 grader och varmare utanför bilen - för när det är varmt ute så kan kapaciteten bli fullt utnyttjad kylmässigt och vill man ha svalare luft så får man helt enkelt dra ned på fläktfarten.

Är det kallt på tjocka röret ut och kompressorn stannar av då och då medans du har inte kallt i ventilationsluften trots olika fläktfart, så indikerar det spjällfel...
#881790
xxargs skrev:Du bör kunna kolla det redan inom några minuters tomgång. Börja med låg fläktfart på ventilationen och sedan stegar allt högre fart tills du känner att kylan på tjocka röret verkar minska - och då kan du prova att gasa motorn lite typ 1500- 2000 rmp och se om kylan kommer tillbaka.

Du bör har kyla till i stort sett fullfart på fläkten när du har lite högre motorvarv, ja om det inte är typ 30 grader och varmare utanför bilen - för när det är varmt ute så kan kapaciteten bli fullt utnyttjad kylmässigt och vill man ha svalare luft så får man helt enkelt dra ned på fläktfarten.

Är det kallt på tjocka röret ut och kompressorn stannar av då och då medans du har inte kallt i ventilationsluften trots olika fläktfart, så indikerar det spjällfel...
Kanonbra tips! Kollar på det efter jobbet i morgon eftermiddag och återkopplar hur röret blir.
#882236
jac0bsen skrev:
xxargs skrev:Du bör kunna kolla det redan inom några minuters tomgång. Börja med låg fläktfart på ventilationen och sedan stegar allt högre fart tills du känner att kylan på tjocka röret verkar minska - och då kan du prova att gasa motorn lite typ 1500- 2000 rmp och se om kylan kommer tillbaka.

Du bör har kyla till i stort sett fullfart på fläkten när du har lite högre motorvarv, ja om det inte är typ 30 grader och varmare utanför bilen - för när det är varmt ute så kan kapaciteten bli fullt utnyttjad kylmässigt och vill man ha svalare luft så får man helt enkelt dra ned på fläktfarten.

Är det kallt på tjocka röret ut och kompressorn stannar av då och då medans du har inte kallt i ventilationsluften trots olika fläktfart, så indikerar det spjällfel...
Kanonbra tips! Kollar på det efter jobbet i morgon eftermiddag och återkopplar hur röret blir.
Okej, kompressorn går inte överhuvudtaget.... det jag trodde var kompressorn bvar egentligen systemen försöka kommunicera med varandra. Kick på/av med jämna mellanrum. Då är det kort och gott för lite gas i systemet helt enkelt.
Vad brukar en verkstad ta för provtryck och påfyllning?

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]