- sön 20 jul 2014, 23:03
Byt till koppar-eller plaströr oavsett besväret. Glöm inte om du väljar plaströr att lägga i en stödhylsa, Stödhylsan slipper du om du väljer kopparrör. Köp rostfria slangklämmer.
Anledningen till rostangreppen skyllas troligen kondens som uppstår under lackeringen på rören vilket är anledningen till lacken släpper. Dessutom ett dåligt rostskydd är en medverkande orsak till problemen.
Volvo742 skrev:Om inte jag minns fel säljer "Autoexperten" pluggar speciellt för hål i tanken. Är väl mest tänkt för hål i botten men bör fungera på annat ställe också.BjarneJ skrev:Du får tag loss luckan till bränslefiltret vilket betyder du måsta ta ur inredningen i bagageutrymmet Sitter med 4 st 6mm bultar. Ta bort sittdynerna vid baksätet och fäll upp luckarna. Härundder sitter det två lock samt ett plasthölje där ABS kontakterna är kopplade. Ta loss kontakterna såväl till ABS som till bränslepumpen och stoppa ner kablerna i hålet till bränslefiltret. Se till du kommer åt dem när du hissar allt upp igen. Byt bränslefilter när allt ändå är nere då det är enklare att komma åt. Kablarna räcker inte till du sänker ner bakvagnen som de sitter.Jag har ingen inredning där bak så det ska bli enkelt att koppla loss ABS kablarna :)
Jag ska inte kommentera beslutet att kapa i sidokrockskyddet.
Nu är det inte mycket kvar. Jag har lossat på nästan allt. Jag kopplade ej bort bromsrören med slangarna, utan hela bromsoket, bromsslangen och bromsrören får sitta ihop i luften. Självklart ligger bromsoken på marken och håller upp själva röret.
Handbromswire är bortkopplad på båda sidorna.
Nu är det bara att lossa dämparna från sitt fotfäste. Sen är det bara under med en domkraft, trycka upp den lite mot bakvagnen och sedan lossa bultarna.
P.S När jag borrade hål så råkade jag borra ett 8 mm hål i tanken. Jag har lagat med Veidec silikonklet. Det har torkat och ser bra ut, men tror du Veidec håller emot bensin?
Byt till koppar-eller plaströr oavsett besväret. Glöm inte om du väljar plaströr att lägga i en stödhylsa, Stödhylsan slipper du om du väljer kopparrör. Köp rostfria slangklämmer.
Anledningen till rostangreppen skyllas troligen kondens som uppstår under lackeringen på rören vilket är anledningen till lacken släpper. Dessutom ett dåligt rostskydd är en medverkande orsak till problemen.
Allt som bärs in i ett hem måste någongång och på något sätt ut därifrån igen...