Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Passar på med ytterligare en fråga.
Samma dag som kopplingen gick åt skogen så bytte verkstan däck på höger fram.

Nu när jag testkör bilen efter kopplingsbytet så hörs ett skrapande missljud. Som att en skiva skramlar eller någon som ligger löst på skivan.
Detta ljud hörs enbart när jag rullar utan gas eller frikopplar. När jag ger minsta gaspådrag så hörs det ett litet klonk och sedan försvinner det skrapande skivljudet tills jag släpper gasen igen.

Vet att det är svårt att beskriva missljud över ett forum.

När jag har gas så hörs det inget ljud oavsett om jag girar vänster till höger. Vid rullning spelar det ingen roll utan låter oavsett däckposition.
Senast redigerad av 1 Dunderdon, redigerad totalt 0 gånger.
av Dunderdon
Hissade upp bilen och alla bultar gick att dra loss med fingrarna. Obra. Det var detta som gav det klonkande ljudet vid övergång rullning - gas.

Nu till det skivande metalliska ljudet. Håll i er nu!
Kabeln till kupevärmaren ligger i ett metallskyddat hölje. Denna låg i backen och hade skrapats upp rejält så det gått igenom höljet och naggat på kabelplasten. Antagligen missat sätta fast den efter kopplingsbytet.

Två frågor:
1: på ena frambromsen har jag den där metalbygeln man spänner över bromsoket/klossen. På andra sidan saknas denna. Fyller den en viktig funktion?

2. Det glappar aningen i axeln mellan drivknuten och hjulhuset. Vet att vi hade problem på andra sidan att få bort det glappet efter kopplingsbytet. Man fick pressa axeln mot hjulhusen när man drog åt. Spelade ingen roll om man drog med rätt moment för det blev ändå glapp.
Så jag mätte med skjutmått hur mycket jag hade mellan bulten jag drar åt och toppen på axeln. Skiljer 2mm i inskruvning mellan sidorna. Kan det vara detta som ger glappet även på andra sidan?
taxi skrev:Bärga bilen till en annan verkstad, starta sen rättsprocess mot den första verkstaden.
Kanske det mest korrekta att göra men jag varken tid, pengar eller ork att göra slag i saken.

Nu är det åtgärdat men jag ska ner till stället då de öppnar efter semestern och prata om vad som hänt. Hoppas de är ödmjuka i sitt sätt att hantera det så de inte skyller på något annat. Om så är fallet så kan jag faktiskt tänka mig att anmäla firman.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]