Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maik
Hej! Jag har haft min 850 i typ 2v och i onsdags så skulle jag iväg på ett jobb, bilen startar hur bra som helst, jag kör iväg och stannar på macken, när jag kommer ut och ska vidare så startar inte bilen. Jag hinner inte kolla så mycket mer än typ nån säkring sen kom en bil och hämtade mig och den fick stå kvar över dagen.
På kvällen får jag skjuts tillbaka, bilen startar igen och jag kör hem. Dagen därpå åker jag till pappas jobb, parkerar en stund och efter det har jag inte fått liv i bilen. Jag bytte då tändstift, fördelare och rotor, ingen gnista. Efter lite sökningar på Google så får jag ett humm om hur felkodsgrejen fungerar, jag får felkoden 3-1-4 i sockel 2A. Jag har provat 2-3st nya kamaxelgivare på skroten men det har varit samma felkod och ingen gnista alls på samtliga. Nollställde felkoder efter varje byte men felkoden återkommer direkt.
Jag ringde till volvo och han sa att på de med turbo sitter det en egen modell av givaren och turbo-varianter så ger den ingen gnista alls om den inte får signal från givaren. (till skillnad från andra motorer där den ska starta ändå)
Jag blev så less att jag har nu bogserat den till volvo och sa att nu får bilen stå här utanför tills den går igen. Han hade inte tid förrän om en vecka, skulle kosta mig 1200 till att börja med i felsökning.
Tänkte bara kolla om något snille här har någon humm om vad det kan vara så kanske jag kan spara in dessa pengar och ha löst problemet innan de tar in bilen.
Kan det vara nån kabel till givaren som spökar kanske?

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]