Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Min ackompressor är tyst vid start, men efter ca 1 km så börjar den smågnälla och sen så lever den jävel. Hörs inget när man kör bilen, bara när man står utanför.

Annars är det tryck i systemet.
av Volvo742
*pettson* skrev:Är det ens kompressorn som låter?

Du har ju några fler alternativ på samma slinga.
Jadu, bra fråga. Jag trodde först det var servon som lät men jag är lite osäker då servon fungerar. AC kyler knappt, men ändå lite tryck i systemet.
Jag läste bara på ethernet att ackompressorn brukar låta men orsaken är oklar.
av *pettson*
En kompressor låter när den slår till och när den slår ifrån. Den låter också när den jobbar. Men den är mekanisk och den lär inte gnälla invändigt, möjligen rassla. Utvändigt kan den inte gnälla heller. Remmen däremot kan gnälla både vid kompressorn och generatorn. Spännaren kan likaså kvittra och gnälla. Men undersökningen är inte svårare än att man kan lyfta på huven och använda en bit slang som man lyssnar i som man petar in där man tror det kan vara. Givetvis utan att trassla in den i remmen.
av Volvo742
*pettson* skrev:En kompressor låter när den slår till och när den slår ifrån. Den låter också när den jobbar. Men den är mekanisk och den lär inte gnälla invändigt, möjligen rassla. Utvändigt kan den inte gnälla heller. Remmen däremot kan gnälla både vid kompressorn och generatorn. Spännaren kan likaså kvittra och gnälla. Men undersökningen är inte svårare än att man kan lyfta på huven och använda en bit slang som man lyssnar i som man petar in där man tror det kan vara. Givetvis utan att trassla in den i remmen.
Jag ska ta och ta en titt och lägga upp ljud.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]