Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bmwslangen
#853418
Lucif3r skrev:SBP läser vl bara ut felkoder på nyare bilar, typ -04+ har jag för mig.
Första gen. V70/850 läser dom inte ut koder på iaf, oavsett om dom har OBDII uttag eller ej.
Nja, det var inte riktigt hela sanningen.

Läser du TSFS 2010:84 (samt ändringarna beskrivna i TSFS 2011:40 och TSFS 2011:101) så ser du att ett obligatoriskt moment i besiktningen är att "göra en elektronisk miljökontroll" dvs läsa ut felkoder via OBD-II. Detta gäller ALLA bensindrivna bilar med en maxvikt på 3500 kg som är TAGNA I BRUK 2002-01-01 eller senare. För dieseldrivna bilar gäller att de är tagna i bruk 2004-01-01 eller senare.

Kan inte testutrustningen koppla upp sig kommer fordonet att underkännas.

Jag har varit i kontakt med Transportstyrelsen kring detta - främst kring ett förtydligande huruvida "kontrollampan för motorelektronik" måste fungera eller kan lysa. Och för bensindrivna bilar med en maxvikt på 3500 kg som är TAGNA I BRUK innan 2002-01-01 kan denna lampa (dvs lambda-lampan för oss 850-ägare) lysa hur starkt den vill vid en besiktning utan att det kan leda till någon anmärkning.
av bmwslangen
#855598
Om lampan lyser när man slår på tändningen och slockar när man startar bilen så är ju allt frid och fröjd.

Skulle nu SRS-lampan börja lysa så får man hantera det problemet då.

SRS-lampan är ju lite speciell, den är inte som tex lambda-lampan som kan tändas och i många fall även släckas av motorstyrsystemet om det ser att felet inte finns kvar längre (tex om man fixat ett glapp eller bytt komponent).

Men om en felkod lagrats för SRS som gör att den börjat lysa så kommer den aldrig att sluta lysa, oavsett om systemet är fullt fungerande och systemet inte känner av några problem. Man måste alltid gå in och manuellt radera felkoder för att släcka lampan.
av bmwslangen
#855614
Lucif3r skrev:Lyser SRS-lampan så är hela systemet avaktiverat, och därför kan det inte känna av om felet är åtgärdat eller ej.
Stämmer, tack för korrigeringen. Systemet är som sagt lite "nojjigt" och vid minsta tecken på fel så avaktiveras hela systemet (och förhoppnignsvis sätts en felkod) och kan således inte släcka lampan själv - precis som Lucifer säger.

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]