Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hunkyduude
Hejsan alla !

Undrar hur mycket era automater slirar? Jag tycker att min slirar lite väl mycket, helst när den är kall.
Ca 7-900v/m slirar den när den är kall och 4:an "låser" inte när den är kall. Vid varm motor/låda låser 4:an i bra men 1, 2 & 3:an slirar ca 5-700v/m.
Jag har ingen aning om hur lådan funkar men det käns som att 4:an "låser i" på ett sätt de andra växlarna inte gör ?
Min första volvo automat så jag vet inte hur mycket de brukar slira.
(Min Mitsubishi Galant slirar 0)

// Trevlig helg ! :lol:
av jbl
på fyran har du en extra växel som kallas lockup. Den läggs i när moment och varvtal är rätt. Då låser denna extra växeln och därav inget slir.

Kolla färgen på oljan. Den ska vara röd och inte någon annan färg samt inte lukta illa. Luktar den illa så kan det ha gått för långt om man har otur. Men oftast kan det hjälpa med en sköljning av lådan.
av erikeriksson
Hej, har inte den lådan "lock upp" på alla växlar utom 1 an ??

Hur långt har bilen (lådan) gått??

Håller med om att den första åtgärden är väl att byta all olja dvs spola lådan, viktigt att det blir rätt sorts olja som fylls på.
av hunkyduude
lådan har gått ca 25000 mil. oljan gått ca 1000mil sedan byte & spolning. Vet dock ej vilken olja de hade i. Den verkar sämre efter bytet. Vilken olja är den bästa att ha i lådan :?:
"lock up" funktionen fungerar bara på 4:an om det nu finns på 2-3:an också? Dock verkar det ta ca 2 mil innan "lock up":en fungerar bra nu på vintern när lådan är riktigt kall.
av erikeriksson
Hej, det viktiga är att det är en "Dexron 3" olja i lådan, kolla det. Det är också viktigt med exakt rätt mängd olja.

Tycker själv Castrol Transmax Z går mycket bra till den lådan.
av *pettson*
hunkyduude skrev:lådan har gått ca 25000 mil. oljan gått ca 1000mil sedan byte & spolning. Vet dock ej vilken olja de hade i. Den verkar sämre efter bytet. Vilken olja är den bästa att ha i lådan :?:
"lock up" funktionen fungerar bara på 4:an om det nu finns på 2-3:an också? Dock verkar det ta ca 2 mil innan "lock up":en fungerar bra nu på vintern när lådan är riktigt kall.
lockup ska inte fungera förräns oljan i lådan är varm..
av hunkyduude
Intressant, jag ska kolla detta med olje typen.
Hur mycket slirar era lådor då? ( 1:an-3:an)
av erikeriksson
Hej, en automatlåda blir väl tillräckligt varm på bara några minuter, naturligtvis beroende på utetempen. Har för mig att min låda "lockupp:ar" efter bara några minuters körning.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]