Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av C70 CabrioPassion
OK, men hur bevisar jag detta hos Volvo verkstaden?
Användarvisningsbild
av CarMan
svårt. men tänk på att jag bara gissar, jag kan har fel!
av C70 CabrioPassion
Nu har jag lagat bilen. Hade inget annat val an att lita pa dem, fast utan bevis. Fick gamla rullen o bagen med.

Fattar fortfarande inte hur bagen kan ha pajat.

Ett tips till alla:
Var forsiktig med hur du kopplar in/ur batteriet, det kan sta dig dyrt!
(Om nu detta ar orsaken). Jag tror fortfarande att bagen ar OK men kan ej bevisa det.

Har lust att aka forbi Volvo o explodera skiten i deras nyllen, kanske detta bevisar att jag har lurats.... :evil: :evil: :evil:
av *pettson*
C70 CabrioPassion skrev:Nu har jag lagat bilen. Hade inget annat val an att lita pa dem, fast utan bevis. Fick gamla rullen o bagen med.

Fattar fortfarande inte hur bagen kan ha pajat.

Ett tips till alla:
Var forsiktig med hur du kopplar in/ur batteriet, det kan sta dig dyrt!
(Om nu detta ar orsaken). Jag tror fortfarande att bagen ar OK men kan ej bevisa det.

Har lust att aka forbi Volvo o explodera skiten i deras nyllen, kanske detta bevisar att jag har lurats.... :evil: :evil: :evil:
glöm teorin om vilken spänning du har avlägsnat först.. Den har inte med saken att göra. Det är 100ggr farligare att hjälpstarta någon isåfall med tanken på den dipp systemet gör under några ögonblick.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Fick du med den gamla kontaktrullen kan du ju titta på den iaf. Det är helt enkelt en flatkabel som ligger rullad som en spiralfjäder. Den har alltså ett begränsat antal varv innan det tar stopp, och vrider man mer går den sönder.
av C70 CabrioPassion
Japp tittade pa rullen. Pinglade ocksa kontakterna.
De verkade vara OK. Annu ett fragetecken till i hela denna historia.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fick du airbagen !? då hoppas jag verkligen du ar den i orginal embalaget. en sån ska man inte handeta hursomhels, eller ha liggande vart somhelst.
av C70 CabrioPassion
Hej igen. Nu har denna historia ett nytt (sista?) kapitel.

Bara efter nagra dagar efter att Volvo verkstaden bytt ny rulle o airbag, sa var jag tvungen att aka tillbaka for att fixa ett nytt fel. Felet ar att nya rullen ger ifran sig ett "tick-ljud" nar man vrider om ratten. Samma mekaniker som "hjalpt" mig fran borjan, sa att rullen slog mot blinkerspaken. Lite slipning o vaselin gjorde susen.

Efter att felet blivit fixat o innan verkstaden forsokt bli av med mig, sa foreslog jag att "...ni visar mig att gamla airbagen verkligen ar sonder".
Jag berattade att chefs-mekanikern per telefon (som inte var pa plats da) gatt med pa detta. Som "tur var" (he, he) hade jag med mig gamla airbagen i bilen. Mekanikern (som till slut kommer att hata mig...) gick med pa detta. Och vad hande? Jo, det som jag hade forutspatt. Att med den nya rullen o den gammal airbagen har nu plotsligt SRS lampan slackts!!!

Killen forsoker visa mig pa VIDA PCn att "bagen har fortfarande en felkod" . Men nar jag tittar lite narmare, sa ser jag att det ar en procedur pa hur en airbag fel-kod skall hanteras. Nar jag sager: "...men varfor klickar du inte har, pa "diagnostics", kanske felet inte kommer igen om vi kor om testet??".
Till slut sa sager killen: "...ok, vi ger dig pengarna tillbaka om du ger oss tillbaka orginalforpackningen till airbagen (ca. 5500 spann). Om felet uppstar igen, kom forbi ater".

Va???!! Snacka om lurendrejeri!!! Vad tycker ni om denna skojar-historia?? Det ar sa att man nastan kraks...Hur manga har gatt pa denna falla?? Och inte fran nagon som helst, utan fran en orginal Volvo verskstad, fy f********n !!!
Användarvisningsbild
av CarMan
gnisslejludet får du om man inte smörjet kontaktbanan till kolet för tutan som dins utan på kontaktrullen.

angående air bagen så var vi ju inte på det hela tiden. inte pajar 2 sker samtidigt.

Nu vet jag inte hur stor verkstan är där du var. men i dom flästa länder förutom sverige så är Volvo så ltet att dom sälan har bra kunskaper om hur bilen & felsöknings grejorna fungerar.
vi har överhuvudtaget mycke hög nivå på mekaniker i sverige (oavsett bilmärke) jämfört med många andra länder, det är lite mer spet o slägga på många stllen.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]