Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pipercross
Hej

Min 850 turbo 2,3 -94 drar en hel del olja, byte olja för runt 2 måpnader sedan och fick idag fylla på från UNDER minimum strecket och till max.

Har hört att det kan behöva göras vevhusventilations rengöring eller så börjar turbon säga upp sig. Den har gått 19500.

Någon som vet vad ja ska göra?

Har tänkt att trimma den (basic, runt 280-300) så jag vill att allt är i så bra skick som möjligt. Turboras är det sista jag vill ha.

MvH/Joakim
av ante240
skulle nog tro att det är vevhusventilationen som är täppt!
av *pettson*
Pipercross skrev:Hej

Min 850 turbo 2,3 -94 drar en hel del olja, byte olja för runt 2 måpnader sedan och fick idag fylla på från UNDER minimum strecket och till max.

Har hört att det kan behöva göras vevhusventilations rengöring eller så börjar turbon säga upp sig. Den har gått 19500.

Har tänkt att trimma den (basic, runt 280-300) så jag vill att allt är i så bra skick som möjligt. Turboras är det sista jag vill ha.

MvH/Joakim
Det är svårt att säga vilket som påverkar..
Igensatt vehusvent gör att det tar olja..
ligger du ofta på ladd så tar det olja eftersom ringarna inte skrapar som tänkt och värmen förbränner det som inte skulle bränts..
En turbo som gått 19000 är inte tät heller..
så.. kan det vara så att du helt enkelt har en normalsliten bil?..
Kika över vevhus vent?
Kör inte på ladd hela tiden?
Se om oljan räcker som tänkt..
Be nån som är insatt känna på turbolagren..
av erikeriksson
Hej, att den drar olja kan ju vara otäta ventiltätningar och eller slitna ventilstyrningar.
Användarvisningsbild
av Pipercross
*pettson* skrev:
Pipercross skrev:Hej

MvH/Joakim
Det är svårt att säga vilket som påverkar..
Igensatt vehusvent gör att det tar olja..
ligger du ofta på ladd så tar det olja eftersom ringarna inte skrapar som tänkt och värmen förbränner det som inte skulle bränts..
En turbo som gått 19000 är inte tät heller..
så.. kan det vara så att du helt enkelt har en normalsliten bil?..
Kika över vevhus vent?
Kör inte på ladd hela tiden?
Se om oljan räcker som tänkt..
Be nån som är insatt känna på turbolagren..
Hej

Tack för hjäpen! Jag skall ta kontakt med en turborenoveringsfirma inärheten och låta dem kolla över det, bättre låta proffs pilla med det när jag själv inte kan.

Är det turbon så gråter jag inte för det, då blir de större turbo istället :twisted:

MvH/Joakim

Bensinen i förgasaren försvinner inte n&[…]

Bromsbelägg byte

Dina nya belägg kommer att slita in sig till […]

B230fk saknar kraft

Bränslepumpen kan ge upp till 6 kg så[…]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Ja jag såg den. Det är ju skönt n&[…]