Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
Hej nu behöver jag eran hjälp!
Ac/rec har blinkat när bilen startas, i förra veckan räckte det med att man körde ca 5km och startade sedan om bilen. Men den här veckan har det inte fungerat, fläkten är helt död.
Bilen är en 850 års -95
Ikväll hade jag bort sensorerna som sitter bakom kurvhandtagen på bägge sidorna, gjorde rent dessa med tops och lite luft. Återmonterade dom och bägge fläktarna snurrar.
Jag läste även ut felkoder från B1 vilket inte sa mig speciellt mycket.

1-2-6 kupétempsensor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning
3-2-2 Spjällmotor på passagerarsida, aktiv för länge
4-1-6 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan saknar styrspänning
4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad
4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal

Hur går jag vidare med dessa felkoder & hur raderar jag dom, provade läsa dom två gånger i hopp om att dom skulle försvinna.

Tacksam för hjälp! Är bra kallt utan värme i bilen så här års :???:

//John
av Henke3
Har du rensat fläktarna med tops har du troligtvis förstört dom, där sitter en tunn tempavkänningstråd som lätt går av.
Däremot bör du få värme även om de är trasiga, vad jag läste mig til i boken om klimatanläggningen (Volvos blåa) så justera tempen efter ungefärligt läge på tempvreden när kännarna är trasiga, dvs som en icke ECC bil.
Så koncentrera dig på att fixa de andra koderna först. antagligen 4-1-8 som är ditt problem.
Har inte tillgång till boken just nu men du får söka på felkoden.
Användarvisningsbild
av bargis
Hej
Köpte ett begagnat värmefläktsmotstånd, bytte det. Nollade alla felkoder men fungerade fortfarande inte.
Började vika på lite kablar och vips så startade fläkten, men den gick på ganska låga varv.
Är tvungen att hålla kablaget åt mig för att den ska gå normalt, annars uppstår missljud.
Är det fläkten som är slut?
Kolla filmen http://i16.photobucket.com/albums/b29/B ... 143941.mp4

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]