Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hjälpte en kille att svetsa och svarva om axeln.

Bild

Än så länge har det gått bra. Återstår att fräsa splines och härda på något vis. Ska bli spännande och se om det kan bli något. Men som det ser ut nu så är det allt annat än omöjligt att rädda axeln, till skillnad mot vad många mekaniska verkstäder säger när man frågar :mrgreen:

Obs. Jag tar inte emot några jobb, ville bara visa detta.
av *pettson*
Det har aldrig varit ett problem att reparera. Antingen genom att lägga på material, eller genom att svarva ned axeln o krympa på en bearbetad hylsa , eller en hylsa för bearbetning. Med lite efterforskning går det nog att köpa en ny axel till och med.
Problemet är att ingen vill varesej vänta eller betala för arbetstiden som går åt. Vid renovering.
Då återstår att sälja vinkelväxeln som skrot eller bara låta den ligga och hursomhelst köpa en annan.
Henke3 skrev:och splinesdatan för att fräsa efter har du?
De blir super mega customsplines kan man säga, men jag tror att vi får ihop det. Vi har delning och en hylsa att prova med så det blir att prova sig fram.
Har man tid, kunskap och framförallt verktyg så kan man laga/bygga allt.
Kan inte påstå att jag är direkt imponerad, därimot avundsjuk på tillgången till svarv
Jo visst är det så ;)

Hihi och jag som bara har tillgång till 3 svarvar och 3 fräsar :mrgreen:
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]