1. Transistorn som hanterar styrsignalen till tändspolen är trasig
2. Avbrott i ledningen mellan transistorsteget och tändspolen
3. Avbrott i ledningen mellan transistorsteget och styrdatorn
4. Fel inuti styrdatorn som styr transistorsteget
5. Dålig eller ingen jord till transistorstegets jordkabel
6. Kortslutning i spolens primära eller sekundära spolar
7. Avbrott i någon av de tre kablarna som går till camshaft position sensor
8. Avbrott i någon av de två kablarna som går till pulse sensor
9. Problem i kylartempsensorn eller throttle position sensor som slår ut camshaft position sensor (tex tvingar till jord eller +12) då de delar signalkabel in till styrdatorn
10. Avbrott på strömmatningen till transistorsteget
Man kan hålla på ganska länge...
Felsökning i bilar skiljer sig inte från annan typ av felsökning.
Har du förlagt dina nycklar? Börjar du leta i en lägenhet som du inte varit i på två år eller börjar du leta där du varit senast?
Får du inte ut ljud från stereon? Börjar du med att lägga ned ny matarkabel till huset?
Börja med att läsa ut felkoder. Det kan ge en bra start på felsökandet och leda dig snabbt i rätt riktning (kan också vilseleda dig). Fungerar det inte att läsa ut? Ok, då får man försöka med något annat.
Gå bakåt i systemet och se vad som fungerar och inte fungerar.
Du får ingen gnista ut från tändspolen.
Blir det någon ström överhuvudtaget med perfekt jordning (dvs hur ser strömmen ut på sekundärsidan)?
Hur ser spänningen och strömmen ut på primärsidan av tändspolen?
Vad är spänningsfallet mellan jordkabeln på transistorsteget och dess jordpunkt?
Vilken spänning matas transistorsteget med?
Hur ser styrsignalen ut precis vid transistorsteget?
Hur ser styrsignalen ut precis ut från motorstyrenheten?
Osv osv osv.
Tror du förstår principen
