Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av M52TU
Lucif3r skrev:Jisses, du är otrolig... T om käftar emot pettson :roll:

Sen tror jag inte många här är intresserade av andra bilar och dess motorer. Tråden handlade ursprungligen om 85x70 och dess vitblockare, inte någon skruttig saab :roll: f.ö. är "anor från 80-talet" långt ifrån samma sak som att vara samma motor med smärre modifikationer, vitblockarna utvecklades dessutom under 80-talet. Sent 80-tal, men 80-tal likväl :wink:

Det finns bilar där man kan vinna på att byta utväxling så man får lägre varv, det är vi nog alla överrens om - men 85x70 är inte en av dom.

Dessutom är det rätt uppenbart att du är totalt insnöad i teori, och ignorerar praktiken helt och hållet... Om allt fungerade som i teorin skulle flygande bilar vara verklighet sedan många årtionden tillbaka.
Pettsson är väldigt duktig på mycket, men det är illa när han sprider osanningar. Dessa tänker jag fortsätta bemöta ända tills jag blir utsparkad i från forumet.
Insnöad på teori? Är det för att jag med räkne-exempel med data från ett utläst styrdon (Saab) visade att det jag sade stämmer?
Eller är det för att jag återgav Fords skryt om deras eco-boost motor?

En bil som har en sista växel, vars enda syfte är att få ner förbrukningen i motorvägsfart, skulle vara rejält tröttsam. Vinsten man gör i förbrukning, väger för de flesta antagligen inte upp förlusten man får av att ideligen behöva växla ner vid minsta backe eller acceleration.

Volvo gjorde så klart den bästa kompromissen utifrån marknadens krav under den period bilen såldes.

Om du fortfarande inte tror mig angående verkningsgraden kontra last, så får du gärna svara på varför automatväxlade bilar nästan alltid har ett lägre varvtal i motorvägsfart jämfört med sina manuella syskon.
av M52TU
tompathepilot skrev:Saabs Trionic 7 motorer är ju än idag modernare på motorstyrningssidan än många andra. Åldern till trots, det gjordes ju endel tabbar hos GM när de gjorde denna motor.

Tycker ändå att jämförelsen är relevant.

Man ska ju inte glömma att ett lägre varvtal måste ju matchas mot hur effektkurva och verkningsgraden blir. Det finns ju många som tror att alltid lägre varvtal ger en bränslebesparing.

På tunga fordon är detta extremt viktigt, där väljer man ju slutväxel efter tågvikt och vilken sträcka bilen går.
Håller man effekten konstant och går ner i varvtal kommer i 90 fall av 100 få en högre verkningsgrad.
av *pettson*
M52.. du känner inte sådär att biltillverkarna är lite efterblivna? Menar teorin är så otroligt enkel och praktiken likaså.
ÄNDÅ.. kommer dom inte direkt någonvart med problemet?
Personligen så säger jag det igen.. teorin och praktiken krockar. Men du har bara inte kommit dit ännu så du får fortsätta. Det är enklast så. :wink:
Sen får du tycka det är osanningar. Det är helt okej. Alla kan inte hålla med. Det vore sjukt otrevligt om alla bara vek av och höll med den dom sist talade med eller om.
Användarvisningsbild
av Jago
Hehe. Måste bara tillägga här att M52TU har tagit sitt nick ifrån just en motor. Nämligen BMW`s raka sexa i olika cylindervolymer :wink:
M52TU: Kör du bmw eller har gjort? Bara nyfiken :P
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]