Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Det lär stå i handboken att man INTE skall smörja hjulbultarna på bakhjulen, på en V 70. Kan någon ge en vettig förklaring till detta?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Kanske för att om man tar för mycket så kan oljan komma in till handbromsbackarna?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Rådlös skrev:Det lär stå i handboken att man INTE skall smörja hjulbultarna på bakhjulen, på en V 70. Kan någon ge en vettig förklaring till detta?
lite koppar pasta skadar väl inte...
av Rådlös
OK, jag smörjer också alla mina hjulbultar. Men jag använder propelleraxelfett. Det sitter garanterat kvar. Det finns säkert flera andra typer av fett som också duger i sammanhanget.
Men har vi fler bud på varför man inte skulle smörja bakhjulens hjulbultar? Någon yrkesverksam Volvomek som vet???
Användarvisningsbild
av Sparkz
Alltid smörja hjulbultar!
Det står i en del instruktionsböcker att bultarna kan lossna om man smörjer, men det har aldrig hänt mig. (eller nån kollega)
Det som kan få bultarna att lossna är om det inte är rengjort på anliggningsytorna på fälg och bromsskiva. Skrapa rent, lite fett runt navet och på bultarna och dra med rätt moment så är det inga problem.

Torra bultar som har suttit över en vinter, då får man stå och hoppa på en meter skaft. Och ev. låsbult är bara att glömma att få loss hel...

Sparkz, yrkesverksam volvomek.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har ett tunt lager sprayfett på mina, inget annat & jag smörjer dom inte varje år, inte ens varannat.

SEn bil docktorn börja med sitt TV program så har det äkat kraftigt med antalat byten av handbromsbackar på grund av olja/ fett eller kppar pasta på backarna.

själv avskyr jag den där kladdiga koppar pastan, inte nog med att den är kladdig, ingen kan ju ha på normala ransoner. allt blir ju nerkladdat
av *pettson*
Rådlös skrev:Det lär stå i handboken att man INTE skall smörja hjulbultarna på bakhjulen, på en V 70. Kan någon ge en vettig förklaring till detta?
smörj gärna gängan men ytterst lite på konan. Du vill ha friktion som ihop med momentet gör att bulten sitter kvar. :wink:
av Revolvo
själv avskyr jag den där kladdiga koppar pastan, inte nog med att den är kladdig, ingen kan ju ha på normala ransoner. allt blir ju nerkladdat
Kopparpasta finns på sprayburk....Biltema...jag tar alltid lite på gängorna, har funkat i alla år.

//R

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]